Svarta omslag fyllda med suggestiv spänning

Jag älskar skräck. Tyvärr är det få böcker som skrämmer mig nuförtiden. Dessa två böcker lyckades inte riktigt trots att de är suggestiv skräck. Jag vill läsa skräck som verkligen kryper in under skinnet på mig och får mig att sova med lampan tänd i en vecka.


KaninhjärtaKaninhjärta av Christin Ljungqvist

Mary och Anne är tvillingar och tillsammans utgör de ett medium. Mary pratar och Anne lyssnar. En sommar blir de en del av en medial grupp som vill använda sina gåvor till att hitta en försvunnen flicka. Mary blir fixerad och Anne vill vända om och gå en annan väg. Men är det försent för det?

Jag hade höga förväntningar på den här boken och blev tyvärr besviken. I ärlighetens namn tycker jag den är lite pretentiös. Språket har potential men det blir för mycket för min smak. Detaljerat och proppat med citat tagna ur Kents låtar. Visst är boken obehaglig på ett suggestivt vis från och till. Karaktären Mary är obehaglig hela hon, nästan så det blir lite för mycket.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


 

Incidenten i BöhmenIncidenten i Böhmen av Thomas Årnfelt

En delegation har försvunnit i Böhmen och Vatikanen skickar ut sin agent Maximilian. Han upptäcker snart att allt inte står rätt till och börjar göra efteforskningar.

Tack Undrentide för recensionsexemplaret! Det var en lättläst bok som till största delen kunde hålla mig fängslad. Vissa bitar är lite för pladdriga men samtidigt vill jag (läs: måste jag) läsa vidare för att ta reda på vem som ligger bakom de fasansfulla experimenten som beskrivs i små dagboksanteckningar. Jag tror att det här är en författare med potential och jag läser gärna hans framtida verk.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor

 

Kommentera

