En smakebit på søndag: Nathalie: En delikat historia – David Foenkinos

Smakebit på söndagJa, då var ännu en vecka gången och vi närmar oss höst och vinter med stormsteg. Hösten är ju min absoluta favoritårstid. Luften är krispig, träden är som vackrast, solen finns där men är inte stekhet och så får man ju krypa upp under en filt med en spännande deckare.

Söndagens smakbit kommer från Nathalie: En delikat historia av David Foenkinos. Denna franska bok handlar om unga Nathalie som plötsligt mister sin man. Efter en tid får hon dock upp ögonen för en svensk man på hennes företag. Än så länge gillar jag den väldigt mycket.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

NathalieNär helgen kom var Nathalie ofta helt slut. Hon tyckte om att ligga i soffan och läsa på söndagarna, och när sömnen vann över intrigen försökte hon låta boksidorna och drömmarna byta av varandra. Hon lade sig tillrätta med en filt över benen, och vad mer kan man säga? Jo, hon tyckte om att brygga en kanna te och drack den ena koppen efter den andra i små klunkar, som om den heta drycken var en outsinlig källa. Söndagen när allting hände låg hon och läste en tjock roman av en rysk författare som är mindre läst än Tolstoj och Dostojevskij och som kan få en att fundera över eftervärldens orättvisa. Hon tyckte om hjältens tama sätt, hans brist på handlingskraft och energi, som färgade hela vardagen. Hans kraftlöshet hade något sorgset över sig. Och precis som med te, tyckte hon om romaner som aldrig tycktes ta slut.

32 thoughts on “En smakebit på søndag: Nathalie: En delikat historia – David Foenkinos

  1. Robert W augusti 30, 2015 / 12:50 e m

    Den känner jag inte till. Jag gissar att det finns mängder av guldkorn i den franskspråkiga världen som aldrig blir översatta till svenska.

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 12:56 e m

      Sekwa gör ett riktigt bra jobb med att ge ut en massa bra böcker från just dessa länder. Har bara blivit besviken en gång av deras böcker.

  2. Elsa augusti 30, 2015 / 1:22 e m

    Din smakbit får mig att längta till hösten. En perfekt årstid för att stanna inomhus med en bra bok och en kopp te.

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 2:45 e m

      Visst är det! Perfekta årstiden för en bokälskare.

  3. Åsa C augusti 30, 2015 / 2:10 e m

    Tack för smakbit! Okänd bok/författare för mig.

  4. Mandelhjärta augusti 30, 2015 / 2:35 e m

    Tack för fin smakbit. Denna har jag läst.
    Trevlig söndag!🙂

  5. Maddes bokblogg augusti 30, 2015 / 3:16 e m

    Gillar hösten jag med. Kanske inte regnet men alla färgerna i naturen. Tack för smakbit!

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 3:17 e m

      Jag gillar regn, speciellt när det smattrar mot taket. Avslappnande!🙂

  6. A ROOM OF MY OWN augusti 30, 2015 / 3:30 e m

    jag blir ite nyfiken på ryssen? är det Gontjarov, Oblomov Nathalie läser? tack för smakebiten! den lockar till läsning

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 3:33 e m

      Det är en sorglig men samtidigt humoristisk skildring. Det känns som om den är skriven till mig!🙂 Vet faktiskt inte vilken ryss hon läser. Det står inte.

  7. Lottens Bokblogg augusti 30, 2015 / 3:37 e m

    Tack för smakbiten. Den här har jag läst och faktiskt sett filmen också.

  8. ciciliehn augusti 30, 2015 / 7:39 e m

    Takk for smakbiten🙂

  9. bokdamen augusti 30, 2015 / 7:44 e m

    Tack för smakbiten! Den här har jag funderat på att läsa men det har inte blivit av ännu. Bra med en påminnelse🙂

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 7:45 e m

      Kan inget annat än att rekommendera den. Den är väldigt bra!

  10. Ewa K augusti 30, 2015 / 7:50 e m

    Vackra höstdagar kan vara härliga, men jag tycker nog ändå bäst om sommaren. Tack för smakbiten.

  11. Helena, MsHisingen augusti 30, 2015 / 8:22 e m

    Den ryske hjälten låter inte som de hjältarna jag brukar tycka om…

    • ladywindermere83 augusti 30, 2015 / 9:50 e m

      Håller helt med! Jag är mer förtjust i Ironman.😉

  12. Zelly augusti 30, 2015 / 9:24 e m

    Den är jag så sugen på. Tack för smakbiten🙂

  13. lene augusti 30, 2015 / 9:59 e m

    Takk for smakebiten!

Kommentera

