Sommaren utan hemligheter men med röstmeddelande

Tre böcker. Tre kvinnliga författare. Tre helt olika betyg.


Sommaren utan mänSommaren utan män av Siri Hustvedt

Mias man Boris meddelar plötsligt att han vill ha en paus (tillsammans med hans tjugo år yngre kollega). Mias tillvaro rasar och hon flyr tillbaka till sin hemstad för att slicka sina sår och samla sina tankar. Tyvärr kunde den inte samla mina tankar om boken. Den är i mina ögon tankspridd och flummig. Visst var vissa delar underhållande och till och med tankeväckande. Men det var inte en bok för mig.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Vi har ju hemligheter i den här familjenVi har ju hemligheter i den här familjen av Therése Eriksson

En väldigt obehaglig skildring av hur det är att växa upp med en alkoholiserad mamma. Det värsta av allt är att allt har hänt på riktigt. Det är en självbiografi som får en att gråta. Ett gripande livsöde. Tyvärr är den lite för ordrik och upprepande vilket gör att läsningen går långsamt.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


För att lämna röstmeddelande tryck stjärnaFör att lämna röstmeddelande tryck stjärna av Bodil Malmsten

Bodil Malmsten har länge varit en av mina favoritförfattare så det är lite konstigt att jag inte har läst den här lilla pärlan förrän nu. Fem personer får prata med sig själva, om sig själva, sina liv och tankar. Det är humorfyllt trots att det mest handlar om utanförskap. Malmstens språk är så som jag gillar det – kort och koncist. Tyvärr får de fem olika karaktärerna lite för snarlika berättarröster vilket gör de svåra att skilja åt.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Kommentera

