Fyra små svarta pingviner

Jag blev så förälskad i Penguins nya utgivning av små klassiska pärlor, alla i svart. Det finns åttio stycken och de är så fina i bokhyllan! Jag tänkte ta mig igenom alla i serien och kanske upptäcker jag någon ny författare som jag vill läsa mer av.


As Kingfishers Catch FireA kingfishers catch fire av Gerard Manly Hopkins

Största delen av boken består av hans dikter. Jag är ingen van poesiläsare men vissa av dikterna är riktigt vackra. Sen finns det flera som jag inte förstår och ännu flera med religiösa inslag. Det är ju egentligen inte så konstigt för författaren var ju faktiskt präst och levde under sista halvan av 1800-talet.

I slutet av boken får man läsa ett utdrag från hans dagböcker. Det handlar bland annat om en tur till Alperna och det är faktiskt riktigt rolig läsning.

Cowslips capriciously colouring meadows in creamy drifts.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


The Saga of Gunnlaug Serpent-TongueThe Saga of Gunnlaug Serpent-Tongue

Klassisk isländsk saga om Gunnlaug som vill gifta sig med Helga men tyvärr vill inte hennes pappa det då han inte tycker att Gunnlaug har bestämt sig för vad han verkligen vill göra med livet. Trevlig läsning om man bortser från alla släkttavlor som ska rabblas för varje ny karaktär som introduceras i sagan.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


On Murder Considered as One of the Fine ArtsOn Murder Considered as One of the Fine Arts av Thomas De Quincey

Det här är en essä om mord och hur detta hemska fenomen uppkom, i alla fall enligt Thomas De Quincey. Tyvärr är det som om man är med om ett mord att läsa den här texten. Den är så torr och trist att jag till sist skummade genom sidorna. Inget jag rekommenderar om man inte är väldigt intresserad av hur mord begicks förr i tiden.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Aphorisms of Love and HateAphorisms on Love and Hate av Friedrich Nietzsche

Malice is rare. Most men are much too concerned with themselves to be malicious.

Här har Penguin samlat några av Nietzsches tankar kring kärlek och hat. Mycket är logiskt och självklart. Mycket är mansdominerat. Men det är väldigt intressant läsning. Är man intresserad av filosofi men inte riktigt vill ägna all vaken tid åt att läsa böcker i ämnet så är denna lilla bok något jag rekommenderar.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

Kommentera

