Självutgivning med trovärdighetsproblem

Märkta för livetKursiva kapitel och konstiga namn. Detta är något som svenska deckare gärna använder sig av. Men Märkta för livet av Emelie Schepp har i varje fall bara kursiva kapitel, namnen är ovanligt vanliga. Tyvärr har boken lite andra saker som jag har problem med men jag tänkte börja berätta vad den handlar om.

Jana Berzelius är, redan som 30-åring, en väldigt framgångsrik åklagare. Hon har dyra vanor, gillar märkeskläder och kör en fin BMW. Det är ungefär det man vet om Jana. Tyvärr vet hon inte så mycket själv om sig själv. Som nioåring vaknade hon upp på ett sjukhus utan några som helst minnen från tiden innan. Men så blir hon inblandad i ett fall tillsammans med två kriminalare – en verksamhetschef på Migrationsverket har hittats död. Senare hittas även en liten pojke mördad. Morden verkar ha en koppling till vad som hände Jana och om hon letar riktigt noga kanske hon kan få tillbaka sina minnen. Om det nu är minnen man vill ha…

Märkta för livet är ursprungligen självpublicerad men pocketutgåvan är utgiven av Månpocket. Det är kul när egenutgivna böcker lyckas och jag förstår att många gillar att läsa om Jana Berzelius. Själv fastnade jag aldrig för den något kalla huvudkaraktären. När dessutom den ena polisen (Mia) är en idiot som jag knappt står ut att läsa om finns det inte så många karaktärer kvar att gilla.

En sak jag verkligen avskyr (förutom alldeles för mycket detaljer och onödiga meningar – kommer till det alldeles strax) är när, i det här fallet, poliserna inte klarar av att enkelt lägga ihop 2+2 när det är framför ögonen på dem. Att dra enkla slutsatser utifrån de man hittat borde väl ändå vara en kriminalares specialitet. Jag slår mig för pannan väldigt många gånger över hur trögfattade poliserna och Jana är.

Så kommer vi till det här med språket. Jag ska ge er ett exempel:

Jana greppade det immiga glaset och hällde ut vattnet i diskhon. Öppnade diskmaskinen och placerade glaset på översta hyllan.

Det finns väldigt många onödiga meningar i Märkta för livet. Det är många minuter ur mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Boken hade lätt kunnat vara 100 sidor kortare och den hade verkligen mått bra av ännu en granskning av innehåll och språk.

Fanns det inget positivt med boken då? Jo, jag gillar hur författaren sakta lägger fram handlingen för att öka spänningen. För Märkta för livet är spännande, det kan man inte förneka. Tyvärr går det hela överstyr och trovärdigheten faller. Trots detta kommer jag förmodligen att läsa uppföljaren: Vita spår. Men jag väntar på pocketutgåvan.

Rekommenderas för: Diskmaskinsfascinerade, detaljnissar eller för den som vill ha lite spänning och irritationsmoment.

2/5 Kajsa Ankor
Betyg 2


Short review in English: Jana Berzelius is a prosecutor that can’t remember a thing from her early childhood. The murders of a man and a little boy takes her closer to finding out what really happened to her as a child. She has the company of two police officers that has the same deduction skills as a two year old. The book is too detailed and the credability is not very high. This is not Scandinavian Noir at it’s best but a pretty suspensful read if you have the time and effort.

4 thoughts on “Självutgivning med trovärdighetsproblem

  1. Monika augusti 12, 2015 / 1:37 e m

    Har inte läst denna än, men nu blir jag faktiskt lite tveksam. Just beskrivningar av hur man ställer undan ett glas efter man har använt det hör inte till mina favoriter😉

    • ladywindermere83 augusti 12, 2015 / 2:35 e m

      Till bokens försvar: Den är väldigt lättläst om man väljer att skumma alla onödiga detaljstudier…🙂

  2. Bam augusti 12, 2015 / 3:24 e m

    Hahhah, nääää, skippar nog denna.🙂

Kommentera

