Hur ett bränt barn söker sig till elden

Timme NollBoken Timme noll av Lotta Lundberg vann Sveriges Radios Romanpris i år. Hon var nominerad tillsammans med bland andra Klas Östergren och Therese Bohman. Jag har inte läst några av de andra böckerna som var nominerade så jag vet inte om det var en välförtjänt vinst. Men efter att ha läst Timme Noll så var jag andlös. Tankarna snurrade och hjärtat slog lite snabbare än normalt.

Tre kvinnor, tre tidsperioder, tre livsöden. Jag gillar boken redan där. Att få ta del av tre olika människors liv och vad som format dem till vad de är idag tycker jag är väldigt intressant att läsa om. När det dessutom görs med Lotta Lundbergs koncisa men kraftfulla språk så kan det inte bli annat än bra. Det är inte detaljerat, Lundberg litar på att läsaren kan tänka själv. Däremot är det faktafyllt, speciellt Hedwigs del. För ingen av oss har någon större koll på hur det var att bo i ett ghetto i Berlin efter kriget, eller hur?

Hedwig är en aspirerande författare. Hon har gjort något som hon alltid kommer få bära med sig och något hon inte kan ta tillbaka. Hon vet inte heller om hennes tilltag lyckades eller ej. Ovissheten påverkar henne och hon beger sig mot det kloster dit hon skickade sin dotter. Året är 1945, Berlin är sönderslaget och fattigdom och misär inte bara präglar vardagen utan snarare är ett faktum.

Isa, tonåringen som klippte sönder en docka, sitter hos sin psykolog. Året är 1983 och hon har just beslutat sig för att spela Det Stora Terapispelet. Hamnar man fel ruta är det Kaos som gäller. Hon har sällskap av sin radio där hon får höra en röst från Mellanöstern. Hon uppskattar rösten, nästan ser upp till den.

På en ö i skärgården bor Ingrid tillsammans med sin prästmake. Han har en avancerad form av Parkinson och behöver hjälp med det mesta. Hon gav upp sin psykologpraktik för att flytta med sin man. Han har däremot fått upp ögonen för Hanna, en ung och vacker författare som också bor på ön. Han ställer upp att vara hennes mentor. Detta mentorskap får konsekvenser för hans och Ingrids liv tillsammans.

Timme noll väcker många känslor inom mig. Jag tycker dels synd om men irriterar mig samtidigt på Ingrid. Du är den som bestämmer över ditt liv, ingen annan. Kompromisser och liknande tillhör givetvis vardagen men man ska aldrig göra något man verkligen inte vill bara för att någon annan kräver det. Hårt, aningen svart-vitt synsätt – jag vet. Men den dagen du ger upp ditt livs drömmar eller mål för att följa någon annans, den dagen slutar du leva.

Jag blir förfärad, arg och ledsen över Hedwigs situation. Hon får stå sitt kast över att ha lämnat bort dottern. Hon valde, till skillnad från Ingrid, att följa sina egna drömmar. Hon ville bli författare och det skulle hon inte kunna bli med en oäkta dotter. Det är väl tur att tiderna har förändrats.

När det gäller Isa så får jag obehagskänslor när jag läser hennes del. Hon är en väldigt komplex ung kvinna med många problem. Radiorösten som hon lyssnar på är, så vitt jag förstått, Cordelia Edvardson. Hon var mellanösternkorrespondent åt Sveriges Radio under många år. Likheterna mellan hennes liv och Hedwigs är slående.

Cordelia Edvardsons självbiografi heter Bränt barn söker sig till elden och jag tror att jag vill läsa den. Dessutom vill jag läsa mer av Lotta Lundberg. Hennes bok Ön väntar på mig i bokhyllan. Jag lämnar er med ett väldigt tänkvärt citat som på något vis summerar hela boken. Allt du gör har konsekvenser. Det gäller att lära sig leva med dem.

Förakta inte askan, ty den kan bli ditt hjärtas diadem.


Rekommenderas för: 
Alla – läs den för 17!

4,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 4,5


Short review in English: Three dramatic life stories is intertwined in this book about consequences and learning how to live with them. It’s about three women from three different time periods. The language is sharp and powerful and not over worked or too detailed. It’s the kind of book that doesn’t let go of you even you’re finished reading it.

 

Kommentera

