Tre bottennapp…

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Jag målar ofta upp en utopisk bild av boken jag just ska börja läsa och blir därför alltför ofta besviken. Mina förväntningar är svåra att nå upp till. Blurbar på baksidor luras och omslagen lockar mig in i fördärvet. Tre böcker som lurade mig rejält tänkte jag dela med mig av till er. Se det som en varning eller kanske som en utmaning. Vem vet, det jag ogillar kanske någon av er där ute älskar. Och det är okej att kalla mig för neggo-Kajsa efter det här. Men ännu bättre är om ni tipsar om en bra bok som inte luras. En som kan göra mig lite glad igen.


Charlotte Markham and the House of DarklingCharlotte Markham and the House of Darkling av Michael Boccacino

Guvernanten Charlotte Markham får jobbet att se efter två unga pojkar då deras senaste nanny mördades på ett ganska obehagligt vis. En dag när de är ute i skogen så hittar de ingången till en helt annan värld: ”The Ending”. Här finns det mystiska varelser, magi, mörker och det läskiga stället som heter House of Darkling.

Det var inte mycket jag gillade med den här boken. Jag var nära att sluta läsa den vid ett flertal tillfällen men var tyvärr lite för envis. Omslaget är ju så fint och premisserna för handlingen är ju optimala. Charlotte Markham var den mest pretentiösa karaktär jag någonsin läst om. Hon reagerar inte på saker som människor på det stora hela gör och så är hon drygare än en Tabascoflaska. Tyvärr är språket inte mycket att hänga i julgranen det heller. Det är alldeles för högtravande för att det ska vara bekvämt att läsa.

0,5/5 Kajsa Ankor


GhostThe Ghost av Robert Harris

Spökskrivare är väl ett fascinerande jobb? Speciellt om man får hoppa in som ersättare till en som just hittats död på en strand i Martha’s Vineyard. Det är i den sitsen vår huvudperson befinner sig. Han ska ta över efter den avlidna författaren och skriva färdigt memoarerna åt en tidigare premiärminister från Storbritannien. Jag lovar er, det är inte direkt ett drömjobb…

Först och främst har jag ett stort problem med karaktärerna även i den här boken. Man möter huvudpersonen (den nya spökskrivaren som inte har något namn) för första gången i London. Han är jätteirriterad. Varför då, undrar ni. Jo, för att det tar två timmar längre tid att komma hem då Londons tunnelbana just har blivit bombad. Felprioriterat? Ja! Idiotiskt? Ja! Bådar gott för resten av boken? Nej!

Resten av boken är fylld av konspirationer, klyschiga kvinnoporträtt, konstiga fraser för en britt att använda. Inte ens de fina Disney-referenserna (det finns flera) räddar boken från ett lågt betyg och ett löfte att hålla mig från Robert Harris böcker för all framtid.

1,5/5 Kajsa Ankor


The Stonehenge LEgacyThe Stonehenge Legacy av Sam Christer

What is the meaning of Stonehenge?

Detta frågar sig Ylvis i en av deras roliga låtar. Jag frågar mig vad som egentligen är meningen med denna bok? Den säger sig handla om en kult som behöver offer, människor givetvis, lamm vore väl för enkelt. Poliser och en ovetande akademiker blir inblandade. Den handlar tyvärr inte om någonting. För ingenting händer, allt står still.

Karaktärer presenteras hit och dit. Det räcker inte med att skriva om hur karaktären ser ut utan vi måste veta om skrivbordstyp, gardinval, namnskyltar, klockor, glasögon eller ej och var allt detta befinner sig i rummet. Överdetaljerat till max. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag skummade sista halvan av den här boken och jag är övertygad om att jag inte missade ett dugg. Jag hängde med lika bra i handlingen där jag valde att läsa lite noggrannare som om jag läst allt ord för ord.

0,5/5 Kajsa Ankor


4 thoughts on “Tre bottennapp…

  1. Lena Grollmuss augusti 7, 2015 / 8:11 e m

    Hej Kajsa! Jag hörde att ni kommit bra hem. Det var skönt. Nu önskar jag er en fortsatt skön semester.

    Tala om bottennapp! Patient 67! Gav mig inget. Trodde jag skulle vara skräckslagen genom hela boken. Kanske gör min egen historia mig avtrubbad. Hälsningar Lena

    Skickat från min Samsung-enhet

    • ladywindermere83 augusti 7, 2015 / 8:49 e m

      Vad tråkigt! Jag gillade verkligen filmen. Såg inte twisten komma överhuvudtaget och jag brukar vara ganska bra på att lista ut vad som ska hända. Kanske är detta undantaget som bekräftar regeln: Boken är bättre än filmen.

      Har hunnit läsa ut tre böcker på kort tid. Känns skönt att komma ur min lässvacka. Lite för svajigt för Bröderna Karamazov än, men vem vet, kanske om en vecka eller två.

      Kram på dig! Tommy hälsar.

    • ladywindermere83 augusti 9, 2015 / 6:41 e m

      Verkligen. Inga böcker jag direkt rekommenderar…🙂

Kommentera

