The Good Girl – Mary Kubica

I’ve been following her for the last few days. I know where she buys her groceries, where she has her dry cleaning done, where she works. I’ve never spoken to her. I wouldn’t recognize the sound of her voice. I don’t know the color of her eyes or what they look like when she’s scared. But I will.

The Good GirlMia följer med den snygga främlingen hem för lite rajtantajtan. Det skulle hon inte gjort… Det är handlingen. För det händer tyvärr inte speciellt mycket mer. Citatet ovan är nog det enda meningarna som gav mig lite rysningar när jag läste boken. Annars var det en vek thriller.

THE GOOD GIRL har marknadsförts som en ny GONE GIRL. Jag har inte läst GONE GIRL (bara sett filmen) men jag har läst Gillian Flynns andra böcker så jag tror att jag ändå med säkerhet kan säga att THE GOOD GIRL inte är i närheten av Flynns böcker.

Boken är uppbyggd på ett väldigt konstigt sätt. Vi får följa vad som händer, har hänt, ska hända genom olika personers synvinklar. Detta kräver en hel del av författaren för att kunna klara av och kanske ingenting man ska ägna sig åt i en debut. Karaktärerna är lika platta allihop och det är svårt att ”höra” skillnad på dem.

Klyschor finns det gott om i THE GOOD GIRL. Den elaka pappan, en bekymrade mamman, den trevliga polisen eller den egentligen-inte-så-dumma brottslingen. Ähh. Jag har läst allt det där förr. Slutet är även det en besvikelse. Redan efter några kapitel visste man hur det skulle sluta. Så egentligen förstår jag inte varför jag läste ut den här. Det kommer jag nog aldrig förstå.

Rekommenderas för: Klyschälskare, snälla flickor med alldeles för mycket tid över eller för alla mina fiender (om jag nu har några).

0,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 0,5

Short review in English: This book was supposed to be the next Gone Girl. It’s not. Instead it’s full of flat characters, a mediocre plot and clicheés. I feel bad for the trees that had to be chopped down to make the paper for this book.

2 thoughts on “The Good Girl – Mary Kubica

  1. Maddes bokblogg augusti 6, 2015 / 9:36 e m

    Jag som precis beställt hem denna😦 Hoppas dock jag kommer gilla den mer än dig🙂

Kommentera

