Demon Dentist – David Walliams

BEWARE
THIS IS A 
HORROR STORY. 

WITH QUITE
A LOT OF
MADE-UP WORDS.

Demon DentistKan en bok som börjar på detta vis vara något annat än bra? Författaren David Walliams är också känd som från TV. Dels sitter han med i juryn för Britain’s Got Talent och dels är han en i det komikerpar som låg bakom Little Britain. Jag älskade denna serie när den gick och tittar gärna tillbaka på favoritklipp ur serien.

DEMON DENTIST handlar om unga Alfie. Hans tänder mår inte speciellt bra men han är så rädd för tandläkaren att han har lyckats undvika att gå dit på flera år. Hans pappa är rullstolsbunden efter en olycka i kolgruvan och pengar finns det inte speciellt gott om. Men så en dag kommer det en ny tandläkare till stan: Miss Root.

The first thing you noticed about Miss Root was her teeth. She had the most dazzling white smile. Whiter than white. Like a fluorescent light. Her teeth were absolutely flawless. So flawless they couldn’t possibly be real. The second thing you noticed about Miss Root was that she was impossibly tall. Her legs were so long and thin, it was like watching someone walk on stilts.

Den här tandläkaren är inte speciellt snäll och hon har en ond plan i bakfickan. En plan som sätter allas tänder på spel.

Roald Dahl. En barndomsfavorit. Det är inspirationskällan om jag får gissa. Illustrationerna är lika de som Quentin Blake brukade illustrera Dahls böcker med. Det lekfulla språket, de påhittade orden och den faktiskt ganska skrämmande handlingen är också något som Dahl sysslade mycket med. Men hur lyckas då Walliams när han går i den store mästarens fotspår? Enligt mig får han högsta betyg.

Visst, jag är kanske lite partiskt eftersom jag råkar vara tandläkare (utan epitetet demon…). Men boken är väldigt underhållande. Som barn hade jag läst om den hundra gånger. Som vuxen kommer jag nöja mig med att läsa hans resterande utgivning.

Boken är som jag nyss skrev ganska läskig. Har man ett barn som inte gillar att gå till tandläkaren kan det vara en idé att undvika denna bok. Speciellt detta stycke där alla instrument som används beskrivs…

There were ones with short spikes and ones with long spikes. There were chisels. Hammers. Pliers. One that looked lika a giant corkscrew. Even a baby hacksaw. Stretched out at the end of the line, taking pride of place, was a huge and malevolent drill.

Rekommenderas för: Tandläkare, godissugna, demoner och alla som älskade Little Britain.

5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5

One thought on “Demon Dentist – David Walliams

Kommentera

