En smakebit på søndag: Timme noll – Lotta Lundberg

Smakebit på söndagJag beklagar det ofrivilliga blogguppehållet på nästan två veckor. Ibland hinner livet ikapp och man måste prioritera. Men det var inga tråkiga saker som jag hittade på istället för att blogga (och läsa…). Bröllop in på småtimmarna, besök från vänner och intressanta naturutflykter med pappa och käraste maken. Och jag som inte ens har semester än…

Nu har jag påbörjat en ny bok som har blivit tipsad om av en kär vän. Hon vägrar berätta vad hon tycker om boken utan vill först veta vad jag tycker. Så då måste jag ju läsa den. Boken heter TIMME NOLL och är skriven av Lotta Lundberg. Den handlar om tre kvinnor från tre olika tidsperioder: krigsslutet 1945, Uppsala 1983 och Blidholmen 2004. Deras liv vävs samman till en historia som jag tror kommer vara mycket läsvärd. Det tyckte i varje fall Sveriges Radio eftersom boken vann deras romanpris 2015.

Min smakbit kommer från sidan 14 i pocketutgåvan och målar en ganska obehaglig bild över Berlin 1945.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

Timme NollDet var ingen idé att vara girig och fylla kärlen till bredden. Vattnet skvimpade ändå över när hon balanserade hinkarna tillbaka genom ruinerna. Och hörde fågelsång. Men hon såg dem inte. Koltrastar sjunger inte från pansarvagnar. Så var bodde de, fåglarna? Från vilka bord kunde de picka i sig den mat som gör att man fortfarande orkar sjunga? Allt levande var nerhugget och uppbränt, inte ett träd, inte en buske; nog hade väl här också vuxit magnolia och syren. Det var den tiden nu, när linden borde ha droppat.

7 thoughts on “En smakebit på søndag: Timme noll – Lotta Lundberg

  1. Eva Trillian juli 19, 2015 / 3:44 e m

    Spännande med bokrekommendation utan att få veta vad personen själv tycker om den🙂 Desto roligare att diskutera den sen!
    Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 juli 19, 2015 / 3:46 e m

      En vecka sent bara…😉 Jo, jag ser fram emot att diskutera boken med henne. Hon läser väldigt mycket så jag litar på hennes omdöme, trots att våra smaker skiljer sig åt ganska rejält stundtals.🙂

  2. Robert W juli 20, 2015 / 11:49 f m

    Det var en fin, om än vemodig, smakbit!

  3. ullaanderstedt juli 21, 2015 / 1:17 e m

    Den här boken verkar mycket intressant, dels det du beskriver och det korta smakprovet.

Kommentera

