Anna and the French Kiss – Stephanie Perkins

Anna and the French KissAnna tvingas flytta till Paris. Stackars, rika flicka. Att tvingas gå på en fin internatskola mitt i en av Europas vackraste huvudstäder. Att hon sen redan första dagen möter en trevlig tjej som genast blir hennes vän är också väldigt jobbigt. Ja, Anna är lite gnällig. Hon vill inte alls uppleva Paris utan hellre vara hemma i USA bland hennes kompisar och hennes nästan-pojkvän som hon jobbar ihop med på den lokala biografen.

Men det tar sig. Anna börjar snart falla för staden, skolan och pojkar. Eller egentligen bara en pojke – Étienne St. Clair. Ung kärlek, vänskap och avundsjuka är begrepp som tas upp i denna väldigt underhållande YA-bok. Jag önskar nästan att jag var 15 år igen så man hade ungdomsförälskelserna närmare i tid. Jag hade älskat denna bok ännu mer i unga år än vad jag gör nu. Dessutom hade jag nog utvecklat en stor förälskelse i Étienne. Det kan jag ju inte direkt göra nu. Det vore rena barnarovet!

Det som drar ner betyget lite är att den är lite väl förutsägbar. Vissa karaktärer känns onödiga och som om de är lite för mycket. Men humorn i boken och de mysiga miljöbeskrivningarna av Paris gör att betyget ändå blir högt. Jag ser verkligen fram emot att läsa böckerna om Isla och Lola. Tur att de väntar på mig i bokhyllan!

Rekommenderas för: Förälskade, de som varit förälskade, de som tänkt bli förälskade eller för den som uppskattar en mysig bok som utspelar sig i Paris.

4,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 4,5

Kommentera

