Station Eleven – Emily St. John Mandel

Survival is insufficient.

Station 11Tänk dig att imorgon kanske världen är totalt förändrad. Tänk att ett virus sprider sig som en löpeld över jordklotet och att majoriteten av populationen kommer att dö. Det är ju faktiskt ett scenario som skulle kunna inträffa. Ett väldigt obehagligt scenario som vi nog alla mår bäst av att inte tänka på. Men det är just det här som händer i STATION ELEVEN.

Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag klickade hem den här boken mest tack vare författarens häftiga namn. Dessutom är omslaget riktigt stilrent och snyggt. Det som däremot fick mig att bli lite tveksam var blurben från Erin Morgenstern på framsidan. Hon är författare till THE NIGHT CIRCUS som jag inte klarade av att ens avsluta förra året.

STATION ELEVEN är inte riktigt lika långsam som Morgensterns bok men nästan, Det som gör att jag trots allt läser ut den är handlingen. Jag får vibbar från både THE STRAIN-serien av Guillermo Del Toro & Chuck Hogan men även från böckerna av Justin Cronin. Det som saknas för att de ska vara helt lika är vampyrerna. Det onda i STATION ELEVEN är religiösa fanatiker med vapen (något vi tyvärr känner igen…).

Dåtid vävs ihop med nutid och gör det hela ännu långsammare än vad det borde vara. Spänningen som hon så fint bygger upp i början av boken försvinner på grund av det låga tempot. Det enda som i mina ögon för handlingen framåt är de små intervjuerna som dyker upp med jämna mellanrum. Språket är vackert men dödligt långsamt…

STATION ELEVEN lämnar mig med en känsla av tomhet och den enda tanken i huvudet är om det här var allt. Premisserna är goda, det är inget fel på utförandet utan problemet ligger helt och hållet hos mig. Jag har väldigt svårt för böcker där på 150 sidor inte någonting av vikt har hänt.

Rekommenderas för: De med tålamod, de som uppskattade Nattens cirkus eller för den som gillar mandel.

2,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 2,5

Kommentera

