Currently Reading Tag

Jag hittade den här taggen på bloggen Vargnatts bokhylla. Hon har i sin tur hittat den på YouTube. Roliga frågor att svara på. Hoppas ni gillar mina svar!

1. Hur många böcker läser du vanligtvis samtidigt? 
Just nu är jag ganska lugn och slalomläser inte speciellt många böcker. Men det har hänt många gånger att jag varvar mellan 12-15 böcker samtidigt. Just nu tror jag att jag har 6-7 böcker igång samtidigt. Men jag försöker avsluta en bok innan jag påbörjar en ny.

2. Om du läser mer än en bok, hur bestämmer du när du ska byta mellan böckerna (läser du ett speciellt antal sidor i en innan du byter till den andra?)? 
Jag hade ett system innan där jag läste 50 sidor i en bok och sen bytte jag till nästa. Nu läser jag så mycket jag känner för i en bok innan jag byter. Vissa böcker har jag inte på plats hemma så de kan jag bara läsa när jag är i Sundsvall.

3. Byter du någonsin bokmärke när du är en bit in i en bok? 
Nej, inte medvetet i alla fall. Jag har inte speciellt stora krav på mina bokmärken utan tar det som ligger närmast. Oftast blir det ett bokmärke som man får från BookDepository när man handlar där.

4. Vart förvarar du boken du läser just nu? 
På soffbordet och under soffbordet. Vissa ligger bredvid min madrass där jag sover i Sundsvall. Sen har jag en i väskan också.

5. Vilket tid under dygnet spenderar du mest tid med att läsa? 
Jag läser när jag har tid och lust. Oftast så blir det inte så mycket läst på kvällarna när jag ska sova. Då är jag antingen för trött eller så är det för mörkt i rummet.

6. Hur länge läser du vanligtvis i ett svep?
Det beror på hur lång tid jag har möjlighet att läsa på. Det har hänt många gånger att jag i princip kan läsa en hel dag. Med lite pauser för mat och rörelse.

7. Läser du inbundna böcker med ”dust jacket” på? 
Nej, jag brukar ta av dem. Jag gillar inte att få fingeravtryck på skyddsomslagen.

8. Hur läser du vanligtvis? Sitter, ligger, osv? 
Jag sitter oftast på golvet med kuddar runt omkring mig. Eller så ligger jag ner.

9. Tar du med dig boken du läser överallt? 
Det beror på om det är en sån bok som jag inte kan släppa. Då följer den med mig överallt…

10. Hur ofta uppdaterar du dina framsteg i boken du läser på goodreads? 
Oftast så fort jag läst ut den. Eller så sparar jag några böcker och lägger in dem samtidigt. Uppdaterar status gör jag bara ibland om jag tar en paus i läsningen med lite Goodreads-surf.

11. Vem vill du tagga? 
Alla som vill. Här gör vi ingen skillnad på blogg och blogg.

Kommentera

