Nick & Norahs oändliga låtlista – Rachel Cohn & David Levithan

Nick och Norah möts en midnatt på en spelning och tillbringar natten i varandras sällskap. Musik, dans och en hel del hångel präglar natten. Men vad händer när det blir morgon?

Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger:
”Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?”

Vartannat kapitel är skrivet av David Levithan och vartannat av Rachel Cohn. Det är alltså inte bara slumpen som gör att jag gillar vartannat kapitel mer än de andra. Jag har väldigt svårt för Rachel Cohns sätt att skriva. Tyvärr är jag inte överförtjust i Herr Levithans delar heller, men jag föredrar dem.

Tankarna bara flyger över sidorna. Det är virrigt och saker händer härs och tvärs. Trots korta kapitel är det ibland svårt att hänga med. Att jag sen inte är speciellt förtjust i modern punkmusik gör det inte lättare att komma in i boken som, vilket titeln antyder, är väldigt musikorienterad.

Dialogerna innehåller mycket svordomar. Ok, det är så ungdomar pratar men för mig blir det inte mer autentiskt för att det står fan, helvete och jävlar överallt. En väldigt bra sak med boken är att det finns ett HBQT-tema och det är helt normalt. Alltså ingenting som måste diskuteras i boken (men så tar jag ändå upp det som om det vore något speciellt i min recension…).

Det här är egentligen en lättläst bok. Men samtidigt är den jobbig som fan!

Rekommenderas för: Punkmusiker, svordomsälskare och de som tål Rachel Cohns sätt att skriva.

1,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 1,5

Kommentera

