London, baby! DEL 2

Ja, hotellet. Radisson Blu brukar ju innebära god komfort. Visst, London är ökänt för sin dåliga hotellstandard men bilderna på TripAdvisor såg helt ok ut. Skenet bedrog. Rummet var det minsta rum jag någonsin stött på. Samtidigt var det det dammigaste rum jag någonsin stött på. Och det säger inte lite med tanke på skolådans storlek. Sängen såg i varje fall ok ut och jag fick min skönhetssömn alla nätter men jag kommer inte återvända till detta hotell.

Efter lite mat och dryck så är det äntligen dags för en shoppingrunda. Jag hade siktet inställt på Waterstones Piccadilly – Europas största bokaffär. Med hur många våningar som helst och med hur mycket själ som helst i lokalen så skulle jag kunnat tillbringa timmar här. Men känslan av att gå runt bland bokhyllor fulla av YA-böcker på engelska, de där böckerna jag oftast bara ser via internet, var riktigt trevlig. Men vad köpte jag då? Det blev ”bara” sex böcker. Jag var rädd att jag inte skulle orka bära mer.

Sammanställning

Nästa besök var på en av de häftigaste affärerna jag varit in i – Fortnum & Mason. Det är lite som Harrods men trevligare. Deras teutbud var riktigt bra och jag köpte med mig flera tesorter hem. Därefter fick mina fötter lära sig att det är skillnad mellan höger och vänster. Jag bad om en vägbeskrivning men min något överkokta hjärna blandade ihop vänster med höger. Detta innebar att 20 minuterspromenaden till Oxford Street tog 1 timme och 20 minuter. Men vi fick njuta lite av Hyde Park och det väldigt fina vädret.

Bussar utanför Hyde Park

Några fler shoppingkassar blev det. Vi besökte ju Primark… Det är svårt att hålla igen inköpen i den där affären. Allt är så billigt att man glömmer bort att man egentligen inte behöver allt det som hamnar i korgen. Trötta av all shopping blev det en middag nära hotellet och tidigt i säng. Jobbigt bara att det krafsade väldigt råttlikt från taket hela natten…

Dagen därpå tillbringades hela dagen på kongressen som jag nämnde i del 1. Jag var så slutkörd, dels efter shoppingtrippen från dagen innan och en hel dag lyssnandes på föreläsningar, så efter ett besök på den mysiga burgarbaren Byron (gillar namnet!) så installerade jag mig på hotellet och tittade på BBC. Engelsmännen kan det där med glättiga frågesportsprogram…

För att knyta ihop påsen för Londonresan så kommer del 3 inom några dagar. Och då även den utlovade utlottningen. Man kan vinna något Harry Potter-inspirerat! Bara så ni vet… 😉

DEL 1
DEL 3

2 reaktioner på ”London, baby! DEL 2

Kommentera

