Stjärnlösa nätter – Arkan Asaad

Skulle jag gifta mig skulle jag göra det av genuin kärlek och det skulle vara mitt eget val.

Stjärnlösa nätterAmàr kommer från en liten stad i Sverige. Han är uppväxt i en kurdisk familj men samtidigt står han med sitt andra ben i svensk kultur. Hittills har han inte trott att dessa två kulturer skulle vara svåra att förena. Han har planer på att jobba med film, dejta tjejer och leva livet. Men allt ändras genom något så enkelt som en resa tillbaka till sitt hemland och sin släkt.

STJÄRNLÖSA NÄTTER är en bok som tar upp hedersproblematiken genom en manlig karaktärs synvinkel. Det är en bok som är så obehaglig att läsa att jag var tvungen att ta pauser i läsningen för att överhuvudtaget ta mig igenom den. Det är en bok som får en att inse att kultur är svårt att överbrygga.

         ”Gud har fört samman dig och Amina.”
Alla visste vad mitt liv skulle föra med sig. De visste mer om mitt liv än jag själv gjorde.

Jag var nog väldigt naiv som inte trodde att sånt här pågick. Men det gör ju det. Unga killar och tjejer tvingas dagligen in i äktenskap som inte byggs på kärlek. Majoriteten av dessa människor är säkert helt tillfreds med detta faktum. För det är så deras kultur är och så den alltid har varit. Men när det blir som för Amàr, där tvång och våld präglar hans framtidsval, då är det fel.

Vad som skrämmer mig är dels hur lätt våldet kommer till Amàrs pappa och andra manliga släktingar. Slå först, prata sen. Den devisen verkar den familjen leva efter. Men det som också skrämmer mig är kvinnosynen som beskrivs i boken. Kvinnan ska förse mannen med allt han behöver – mat, dryck, umgänge, städning, tvätt, barnpassning och så vidare… Amàrs tankar på att dela hushållssysslorna går inte hem – det är kvinnan som ska göra det. Då är det bättre att han ligger på soffan och vilar.

Rent litterärt är boken inte en fullpoängare direkt. Arkan Asaad har tagit sig lite vatten över huvudet vad det gäller språket. Det har en poetisk ton men lyckas inte riktigt fängsla läsaren. Jag tror att han hade vunnit mer på att hålla sig den story han faktiskt har och skriva utifrån den. Boken är långsam i starten men i slutet så spurtar man in mål. Slutet blir lite hafsigt.

När man läser det här så måste man ha kulturbegreppet i bakhuvudet. Bara för att vi gör så som vi gör Sverige så betyder inte det att det är det enda rätta sättet att göra saker och ting på. Sen finns det mycket att förändra i andra delar av världen när det kommer till jämlikhet. Men det tycker jag är ett universellt begrepp som inte borde innefattas av kultur och tradition. Det är på grund av dessa jämlikheten är ur fas, både i Sverige och utomlands.

Rekommenderas för: Kulturintresserade, kvinnor, män eller de som är intresserade av hedersproblematiken.

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3

En reaktion på ”Stjärnlösa nätter – Arkan Asaad

  1. Jag tyckte om både den här och Blod rödare än rött av författaren. Håller med om att det är väldigt obehagligt! Jag har dessutom varit på en föreläsning med författaren och den var riktigt bra! 🙂

Kommentera

