En smakebit på søndag: All the Light We Cannot See – Anthony Doerr

Smakebit på söndagEfter att ha tillbringat nästan hela förra veckan i London kom jag hem med en väldigt otrevlig sommarförkylning. Näsan rinner, halsen känns som sandpapper och huvudet dunkar. Livet är underbart…

London levererade som vanligt. Vädret var väldigt otypiskt engelskt, solsken alla dagar! Jag tänkte berätta lite mer om resan och ”eventuella” bokinköp i ett annat inlägg. Det lär dyka upp under veckan som kommer.

Just nu håller jag på med boken ALL THE LIGHT WE CANNOT SEE av Anthony Doerr. Den handlar om unga Marie-Laure, en blind flicka, och Werner, en tysk, föräldralös pojke som anslutit sig till Hitler Jugend. Boken har vunnit många priser, bland annat Pulitzerpriset och Goodreads Choice Award i kategorin historical fiction.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

All the light we cannot seeThen he leeds them single file down two twisting staircases and along several corridors and stops outside an iron door with a single keyhole. ”End of tour,” he says.
A girl says, ”But what’s through there?”
”Behind this door is another locked door, slightly smaller.”
”And what’s behind that?”
”A third locked door, smaller yet.”
”What’s behind that?”
”A fourth door, and a fifth, on and on untill you reach a thirteenth, a little locked door no bigger than a shoe.”
The children lean forward. ”And then?”
”Behind the thirteenth door” — the guide flourishes one of his impossibly wrinkled hands — ”is the Sea of Flames.”

 

37 reaktioner på ”En smakebit på søndag: All the Light We Cannot See – Anthony Doerr

  1. Tack för smakbiten. Det är faktiskt något med utseendet på den där boken som lockar mig.
    Och London – min älsklingshuvudstad. Förutom förkylningen så blev jag nog lite avundsjuk 😉

    1. Maxad A/C på hotellrummet, kongress med 8000 människor och 4 flygresor – förkylningen var nästan ett faktum.

      Omslaget är vackert och är tryckt på ett papper som är så mjukt att jag inte kan sluta klappa på det. 🙂

  2. Den boken har jeg her på norsk og jeg gleder meg til å lese den. Jeg har hørt mye bra om den! Ønsker deg en fin søndag!

  3. Denne har jeg på norsk og har lest 100 sider av, men den fenger meg ikke hetl, så jeg la dne litt tilside, for å lese den ferdig senere en gang. Kos deg. Håper du liker den.:)

  4. Tack för smakbiten! Den här blir jag nyfiken på, hamnar på läslistan.
    Härligt med London, jag älskar staden och England 🙂 (ska åka dit om ett par veckor) men trist med förkylningen, krya på dig!

Kommentera

