Den besynnerliga händelsen med hunden om natten – Mark Haddon

Den besynnerliga händelsen med hunden om nattenFrån Goodreads: Christopher har Aspergers syndrom. Han kan alla världens länder och deras huvudstäder, han kan dessutom alla primtal upp till 7057. Men det han inte alls förstår är människor, och deras ibland tvetydiga känslor. Det här är Christophers berättelse om när han bestämmer sig för att, i fotspåren på sin idol Sherlock Holmes, ta reda på vem som har dödat grannfruns hund. Han har att brottas med inte bara sin egen oförståelse inför den kaotiska omvärlden utan också omvärldens oförmåga att förstå honom. Och i mordgåtan ligger lögner begravda som omkullkastar hela hans tillvaro.

Det här borde vara en bok torr som snus, trist som torkande målarfärg och lika komplicerad som att reda ut hörlurssladden efter två minuter i handväskan. Christopher är nämligen inte fokuserad på det där som man gärna vill läsa om – känslorna. Han är ute efter det logiska, praktiska och det som faktiskt sker. Rätt och slätt – det faktiska. Men. Det är inte en torr bok. Den är väldigt underhållande på sitt eget, speciella, lilla vis. Något som citatet nedan antyder i all sin motsägelsefullhet.

Det här kommer inte bli en någon rolig bok. Jag kan inte skämta, för jag förstår inte skämt.

Christopher är väldigt begåvad vad det gäller matematik. Därför är det inte konstigt att kapitlen inte är numrerade med vanliga grundtal (1, 2, 3, 4 osv) utan de är istället numrerade med primtal. Definitionen på ett primtal är ett tal som endast är delbart med 1 och sig självt. Än så länge har man inte hittat alla primtal som finns (varför man skulle vilja det förstår inte jag, men jag är ju inte matematiker…). Kan ni lösa det här problemet?

Du är med i en frågetävling på TV. I frågetävlingen kan man vinna en bil. Programvärden för frågetävlingen visar dig tre dörrar. Han säger att det finns en bil bakom en av dörrarna och att det finns getter bakom de andra två dörrarna. Han ber dig välja en dörr. Du väljer en dörr men dörren öppnas inte. Sedan öppnar programvärden en av de andra dörrarna som du inte valt för att visa en get (för han vet vad som finns bakom dörrarna). Sedan säger han att du har en allra sista chans att ändra dig innan dörrarna öppnas och du antingen får en bil och en get. Så han frågar dig om du vill ändra dig och välja den andra oöppnade dörren istället. Vad skulle du göra?

Enligt boken ska man alltid ändra sitt val – för tidigare hade du 33% chans att välja rätt. Nu har den chansen ökat till 50%. Sug på den ni, för det gjorde jag när jag läste boken. Jag insåg även snabbt att jag är glad att jag inte sysslar med sannolikhetslära och matematik…

DEN BESYNNERLIGA HÄNDELSEN MED HUNDEN OM NATTEN är full av händelser som uppstår på grund av förvirring. Christopher förstår inte sin omvärld och omvärlden förstår inte honom. Tänk er själva att metaforer som ”Jag skrattade ihjäl mig” eller ”De hade ett lik i garderoben” är svåra att förstå om man endast tänker rationellt. Det bådar för att det kan uppstå väldigt många fel.

Den stora idolen för Christopher är Sherlock Holmes och favoritboken är BASKERVILLES HUND. Givetvis är han en liten expert vad det gäller mästerdetektiven och författaren bakom (som han faktiskt inte gillar för att han trodde på det övernaturliga). Visste ni förresten att jägarmössan inte är med i originalmanus utan uppfanns av illustratören till böckerna. Dessutom säger han aldrig ”Elementärt, min käre Watson.” i böckerna. Det tillkom i film- och tv-versionerna.

Boken är omtumlande men lättläst. Slutet och dess twist är något oväntad, precis som det sig bör när det gäller just twists. Det här var Haddons debutbok för vuxna och han gör det så bra att jag vill läsa resten av hans böcker också.

Rekommenderas för: Matematiknissar, de med lik i garderoben eller för den som vill läsa en riktigt underhållande roman.

4,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 4,5

3 reaktioner på ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten – Mark Haddon

  1. Jag läste den för några år sen och tyckte att det var både annorlunda och spännande. Sen dess har jag tyvärr inte läst nåt mer av MH, men nu har du påmint mig. Tack!

Kommentera

