The Kane Chronicles #2: The Throne of Fire – Rick Riordan

throne of fireFrån GoodreadsEver since the gods of Ancient Egypt were unleashed in the modern world, Carter Kane and his sister Sadie have been in trouble. As descendants of the House of Life, the Kanes have some powers at their command, but the devious gods haven’t given them much time to master their skills at Brooklyn House, which has become a training ground for young magicians. And now their most threatening enemy yet – the chaos snake Apophis – is rising. If they don’t prevent him from breaking free in a few days’ time, the world will come to an end. In other words, it’s a typical week for the Kane family. To have any chance of battling the Forces of Chaos, the Kanes must revive the sun god Ra. But that would be a feat more powerful than any magician has ever accomplished. First they have to search the world for the three sections of the Book of Ra, then they have to learn how to chant its spells. Oh, and did we mention that no one knows where Ra is exactly? Narrated in two different wisecracking voices, featuring a large cast of new and unforgettable characters, and with adventures spanning the globe, this second installment in the Kane Chronicles is nothing short of a thrill ride.

Första boken i serien THE RED PYRAMIDE var en väldigt bra bok. Den nådde inte upp till samma standard som böckerna om Percy Jackson men den var ändock väldigt bra. THE THRONE OF FIRE har samma problem som den första boken fast ännu lite mer. Missförstå mig rätt… Den är bra, det är den. Men den har sina problem.

Jag gillar fortfarande att de har lagt upp boken som en avskrift av ljudupptagning. Tyvärr har jag samma problem som i första boken med att hålla reda på vems kapitel det är just nu. Sadie och Carter är lite för lika. Det som är roligt med dynamiken mellan de två är däremot hur de småkäftar med varandra hela tiden.

As our main adult chaperon while Amos was gone, Bast had insisted we keep everyone up-to-speed on the regular subjects like math and reading, although she did sometimes add her one elective courses, such as Advanced Cat Grooming, or Napping. There was a waiting list to get into Napping.

Bast, kattgudinnan som hjälper barnen i jakten på Ra, är min favoritkaraktär i den här boken. Dels är hon en gudinna och sen är hon en katt. Kan det bli bättre? Ja, hon kan även slåss, en massa magi och så är hon intelligent. Fast det kanske jag redan hade sagt… Hon är ju trots allt en katt.

Min andra favorit kommer också från djurriket. Khufu är babianen med det stora hjärtat och en förkärlek till basket. Carter har fått äran att ha honom som rumskamrat. Det är inte alltid speciellt trevligt…

I guess it was a compliment, but sharing space with a baboon wasn’t easy. You think dogs and cats shed? Try getting monkey hair off your clothes.

Riordan har det humoristiska språkets gåva, det har ovanstående citat redan indikerat. Tyvärr blir det lite för mycket när längden på boken närmar sig 500 sidor. Jag tror att The Kane Chronicles hade mått bättre av att ges ut i fler böcker, såsom böckerna om Percy Jackson.

Tempot i böckerna är högt och kapitlen är långa. Alldeles för långa. Jag orkade inte hålla uppe koncentrationen hela vägen igenom. Det namedroppas till höger och vänster. Jag hänger inte med vilka alla gudar, gubbar och elakingar är. När det gällde Percy Jackson så var det lättare att hänga med i all mytologi för jag har större kunskap om den grekiska än den egyptiska.

Det är en bok kvar i serien – THE SERPENTS’S SHADOW – och den väntar på mig i bokhyllan. Jag måste bara pusta ut lite. Och kanske läsa på lite om egyptisk mytologi, så jag har lite lättare för att hänga med.

3,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 3,5

Kommentera

