Zack – Mons Kallentoft & Markus Lutteman

ZackFrån Goodreads: Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar. Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden. Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att lösa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandel? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren. 

ZACK är den första boken i Herkulesserien. Hur många böcker som är tänkta i serien vet jag ej, kanske tolv, precis som Herkules stordåd… Boken är actionfylld och det händer saker hela tiden. Drivet som finns i boken gör den till en bladvändare. Dock gäller det att ha tungan rätt i mun när man läser. Författarna skiftar nämligen mellan olika karaktärers synvinklar mitt i kapitel, ibland bara för några korta stycken. När man väl vant sig vid detta och kommit in i boken så är det inget problem. Hade karaktärerna inte skilt sig åt så pass mycket som de faktiskt gör så hade det varit ett större problem.

Handlingen är otäck! Författarna drar sig inte för att beskriva de hemskheter som händer med grafisk noggrannhet. Dessutom är den psykologiska aspekten också ganska tärande men samtidigt kunde den ha varit lite bättre. Jag är alltid ett större fan av psykologisk skräck, sånt som kryper under skinnet på mig, gör mig oviss, vaggar in mig i en falsk trygghet för att sen dra undan mattan med ett bryskt ryck. Det skrämmer mig alltid mer än blodiga tortyrscener eller slagsmål med tillhygge.

Det är mörkt där hon ligger och när hon försöker resa sig slår hon genast i huvudet. Hon vill sätta sig upp men det är omöjligt. Hon känner runt omkring sig. Strävt trä. På alla sidor.

Något jag irriterade mig något fruktansvärt på och som tyvärr är alldeles för vanligt i svenska kriminalare är dessa konstiga namn. Zack Herry, Rudolf Gräns, Sam Koltberg, Douglas Juste och så min absoluta hatfavorit Mera Leosson. Seriöst!? Jag har dock insett att detta fenomen är något man måste stå ut med om man vill läsa svenska deckare. Men jag kommer aldrig att gilla det. Det känns bara så krystat. Som om författarna suttit på fyllan och hittat på namnen på karaktärerna. Dessutom är vissa slutmeningar i kapitel eller stycken lite väl klyschiga. Man tänker direkt på Horatio Cane i C.S.I. Miami och hans solglasögon. Fast utan humor.

Som om deras liv är en evig pendelrörelse, snarare än en linje med början och slut.

Huvudpersonen Zack har ett brokigt förflutet som vi endast får nosa lite grann på i den här första delen. Jag vill veta mer om vem hans mamma egentligen var. Och varför han känner att han måste bedöva sig själv med kemiska substanser bara för att slippa tänka på vad som hände i hans barndom.

Jag skulle vilja jämföra ZACK med Keplers böcker men även med Jonas de la Mottes GEIM-serie. Det är en serie som har stor potential och jag ser fram emot att läsa del nummer två LEON som kommer ut den 11/5. Förlaget heter Bookmark och ska ha en stor eloge för ett snyggt omslag.

Rekommenderas för: Keplerfans, de la Motte-älskare eller de som tröttnat på Malin Fors men saknat Kallentoft.

4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4

5 thoughts on “Zack – Mons Kallentoft & Markus Lutteman

  1. Monika maj 9, 2015 / 7:56 e m

    Jag gillade också denna, men den var väldigt grym. Ibland. Och du har helt rätt i det där med namnen, vem heter så egentligen?

    • ladywindermere83 maj 10, 2015 / 10:07 f m

      Ration konstiga namn vs vanliga namn är alldeles för ojämn! 🙂

  2. [Anna] maj 10, 2015 / 9:08 f m

    Åh låter verkligen som jag måste ge den här boken/serien en chans!! 🙂

Kommentera

