The Fade Out: Volume 1 – Ed Brubaker och Sean Phillips

Fade Out vol 1Från Goodreads: Brubaker and Phillips’ newest hit series, The Fade Out, is an epic noir set in the world of noir itself, the backlots and bars of Hollywood at the end of its Golden Era. A movie stuck in endless reshoots, a writer damaged from the war and lost in the bottle, a dead movie star and the lookalike hired to replace her. Nothing is what it seems in the place where only lies are true. The Fade Out is Brubaker and Phillips’ most ambitious project yet!

När det kommer till noir så är jag ganska kräsen. Det får inte vara hur mörkt och sjabbigt som helst. FADE OUT har den där stjärnglansen som gör det hela så bra. Tänk dig tillbaka till Hollywoodland, filmer var det hetaste du kunde hålla på med och skådespelare var större stjärnor än presidenten (Ok, jag inser att jag tyvärr beskriver situationen som den ser ut även idag… Men kläderna var snyggare på den här tiden. Och bilarna!).

Jag är född på 80-talet så jag har inte en aning om hur det var på 40-talet. Men om jag skulle gissa hur det var så var det nog som i FADE OUT. Stämningen är bland det bästa med boken. Kända skådespelare är med som karaktärer vilket fördjupar denna känsla ännu mer.

Handlingen är trovärdig. En starlet hittas död av en av manusförfattarna efter en blöt kväll. Han har ingen aning om hur det har gått till men är övertygad om att ett mord har skett. Han handlar kanske inte helt rätt i detta läget men blir chockad senare när polisrapporten för incidenten säger att det är självmord och en bild visar henne hängandes i ett rep i en dörrkarm. Han känner att han vill gräva lite mer i vad som egentligen hände den unga kvinnan.

FADE OUT är det första jag läser som Sean Phillips har illusterat. Jag gillar hans stil väldigt mycket. Färgskalan går i brunt, grått och svart. Karaktärerna är skickligt återgivna och miljöerna underbara. Det här är en serie som jag rekommenderar att ni som gillar grafiska romaner läser. Den är inte lika humoristisk som SAGA eller snuskig för den delen. Men läs den ändå. För det här är noir när det är som bäst.

Rekommenderas för: Filmfantaster, Brubaker-fans eller den som vill läsa en välgjord serie.

4,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 4,5

Kommentera

