En smakebit på søndag: As Kingfishers Catch Fire – Gerard Manley Hopkins

Smakebit på söndagDå var det söndag igen! Veckan har inte varit speciellt annorlunda mot andra vanliga veckor. Jobba, plugga, renovera och laga mat. Och sova. Det har jag gjort en hel del faktiskt. Men nu är det dags för en smakbit.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

Idag bjuder jag på en smakbit ganska långt utanför min bekvämlighetszon. Jag läser nämligen poesi! Jag har hoppat på andra boken i Penguins åttio, små svarta klassiker. Boken heter AS KINGFISHERS CATCH FIRE och är skriven av Gerard Manley Hopkins.

Författaren räknas som en av de viktorianska poeterna och var alltså verksam i Storbritannien sista halvan av 1800-talet. Han var en av pionjärerna när det gällde att leka med rytmer och ge dikterna en musikalisk ton. En av dikterna i boken är väldigt passande för vår årstid och jag gillar verkligen rytmen i den. Samtidigt känner jag att mitt engelska ordförråd när det kommer till viktoriansk engelska behöver uppdateras.

Spring

Nothing is so beautiful as Spring –
When weeds, in wheels, shoot long and lovely and lush;
Thrush’s eggs look little low heavens, and thrush
Through the echoing timber does so rinse and wring
The ear, it strikes like lightnings to hear him sing;
The glassy peartree leaves and blooms, they brush
The descending blue; that blue is all in a rush
With richness; the racing lambs too have fair their fling.

What is all this juice and all this joy?
A strain of the earth’s sweet being in the beginning
In Eden garden – Have, get, before it cloy,
Before it cloud, Christ, Lord, and sour with sinning,
Innocent mind and Mayday in girl and boy,
Most, O maid’s child, thy choice and worthy the winning.

As Kingfishers Catch Fire

 

28 thoughts on “En smakebit på søndag: As Kingfishers Catch Fire – Gerard Manley Hopkins

  1. astridterese april 26, 2015 / 3:47 e m

    Det er fint å lese poesi innimellom. Jeg har en bok av norsk Kolbein Falkeid som jeg tenker jeg skal begynne på. Men det blir ofte noen få dikt mellom andre bøker 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    • ladywindermere83 april 26, 2015 / 3:52 e m

      Jag kände att det passade bra med poesi just nu. 🙂 Min hjärna behöver lite vackra ord och meningar mellan alla torra artiklar som jag läser i min utbildning. 🙂 Ha en bra söndag du också!

  2. Pirjo Saloniemi april 26, 2015 / 4:09 e m

    Dikten var jättefin och passar verkligen till årstiden! Tack för smakbiten!

  3. Skriva läsa leva april 26, 2015 / 4:14 e m

    Viktoriansk engelska kan vara svår nog utan att det handlar om poesi. Kul att du tipsar om det, låter intressant och vackert 🙂

    • ladywindermere83 april 26, 2015 / 4:16 e m

      Jag gillar utmaningar. 😉 Och så tackar jag högre makter för google. 🙂

  4. Marie Eggimann april 26, 2015 / 4:16 e m

    Tack för smakebiten, tyvärr har jag svårt för poesi.

    • ladywindermere83 april 26, 2015 / 4:17 e m

      Ibland tycker jag det passar men jag måste verkligen vara på humör för att läsa det. 🙂

  5. Helena, MsHisingen april 26, 2015 / 5:34 e m

    Poesi är inte riktigt min grej, men tack för smakprovet på den viktorianska engelskan 🙂

  6. Cicilie april 26, 2015 / 5:47 e m

    Poesi er ikke helt min greie, men takk for en flott smakebit.

  7. Eva Trillian april 26, 2015 / 6:32 e m

    Spännande att ge sig utanför bekvämlighetszonen!
    Tack för smakbiten!

  8. Åsa C april 26, 2015 / 6:40 e m

    En dikt sitter bra emellanåt o äldre dikter brukar vara väldigt vackra och ”melodiska”. Måste dock säga att även min engelska inte räcker till för att riktigt begripa den viktorianska varianten. 🙂
    Tack för smakbit!

    • ladywindermere83 april 26, 2015 / 6:52 e m

      Google kommer vara min bästa vän när jag läser denna bok! 😉

  9. C.R.M. Nilsson april 26, 2015 / 8:39 e m

    Aldrig hört talas om tidigare, men nyfiken blir jag 🙂 Tack för smakbit och tips!

    • ladywindermere83 april 26, 2015 / 9:18 e m

      Jag hade inte heller hört talas om honom tidigare. Det blev en positiv överraskning. 🙂

  10. Mari - Flukten fra virkeligheten april 26, 2015 / 9:11 e m

    Takket være bokblogging har jeg oppdaget at jeg også kan lese og like poesi. Vakkert vårdikt du delte med oss i dag, jeg likte det(og første verst likte jeg aller best).

  11. Monika april 27, 2015 / 8:36 f m

    Nej, poesi klarar jag inte att läsa själv. Det blir helt fel då. Däremot funkar det om någon annan läser högt för mig 🙂

  12. bokdamen april 27, 2015 / 8:04 e m

    Trevligt med poesi. Läser inte det så ofta numera, men det är roligt när man hittar fin poesi och den här skulle jag vilja höra någon läsa känns det som. 😉

    • ladywindermere83 april 27, 2015 / 9:21 e m

      Skulle också vilja höra någon läsa den högt. 🙂

Kommentera

