Minirecensioner x3: Rysliga berättelser, en kort en och en ROMan

Rysare om nattenRysare om natten: Tio berättelser – Inger Edelfeldt med flera

Från Goodreads: En tågresa blir en mardrömsfärd, en styvmor ruvar på en fasansfull plan, en orm kräver hämnd om natten, röster hörs från rymden – eller är det från de döda…? Plocka fram Rysare om natten när mörkret kryper inpå.

Författarna som är med i denna novellsamling är Inger Edelfeldt, Maria Gripe, Dan Höjer, Kristoffer Leandoer, Petter Lidbeck, Cannie Möller, Magnus Nordin, Katarina Ros, Ulf Stark och Gull Åkerblom. Jag har hört talas om flera av författarna tidigare men några var nya bekantskaper. Den jag gillade mest var Gripes novell. Den gav mig nostalgikänsla tillbaka till den tiden man slukade Gripes böcker. Novellerna rekommenderas för 9 – 12-åringar så de är inte bland det obehagligaste jag läst. En sak är säker, jag hade älskat boken som barn!

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


CalCal – Nova Gullberg Zetterstrand

Från Goodreads: Cal handlar om servitrisen Jenny och mannen Cal. I skogen, parkerna, på hotellrum och i en Volvo PV60 utspelar sig deras kärleksaffär. Det är också där de för sina samtal om saker som töjs och spricker, servicearbeten, labyrinter och om att växa upp och in i tiden. Cal är en berättelse om maktfördelning och om lusten att vara med både kung och Högsta Domstol.

Vänta lite nu, vad läste jag egentligen? Detta är känslan som går genom mig när jag läser denna 70 sidor långa bok. I en lång dikt berättar författaren om Jenny och hennes älskare Cal. Det är ett maktspel, ett politiskt manifest och vackert. Men verkligen ingenting för solstolen.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


When in ROMeWhen in Rome – Nicky Pellegrino

Från Goodreads: It is the 1950s and Rome is a city full of life, music and desire. It is the place that Serafina has always known, sharing a tiny apartment with her mother and sisters, surviving on little, but supporting each other. When they get the chance, the sisters go singing in the nearest piazza, busking for spare change and cinema tickets. The girls long to meet their matinee idols and Serafina daydreams of Mario Lanza and his spellbinding voice. But the sisters grow up quickly and Serafina is soon faced with a choice between the world she knows and the life she dreams of.

Det var inte förrän jag skulle skriva den här lilla texten om WHEN IN ROME som jag upptäckte att Mario Lanza faktiskt fanns på riktigt. Jag har ganska dålig koll på filmstjärnor och sångare från 50-talet. Miljön påminner om TV-serien Mad Men fast i Rom. Den är inte så klyschig som jag trodde den skulle vara. Jag klickade hem den på bokrean enbart tack vare det snygga omslaget. Kärlekshistorien är lite platt. Däremot tycker jag att författaren har fångat problemet som nog uppstår för många kända människor. Det verkar inte vara en dans på rosor.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

En reaktion på ”Minirecensioner x3: Rysliga berättelser, en kort en och en ROMan

Kommentera

