Signs of Life – Anna Raverat

Signs of LifeFrån GoodreadsIt started quietly and without her looking for it, but the aftershock was profound. Ten years ago, Rachel had an affair. It spiralled out of control and left her and her life in pieces. Now, writing at her window, she tries to put those pieces back together. She has her memories, recollections of dreams, and her old yellow notebook. More than anything, she wants to be honest. She knows that her memory is patchy and her notebook incomplete. But there is something else. Something terrible happened to her lover. Her account is hypnotic, delicate, disquieting and bold. But is she telling us the truth?

Den senaste tiden har jag fascinerats lite extra av YouTube-videos som visar hur elaka människor får vad de förtjänar. Den här boken är som en sån video men i välskriven prosaform istället. Boken är Anna Raverats debutbok och ger mig fina magkänslor inför kommande verk.

Rachel, huvudkaraktären i boken, är egentligen inte speciellt trevlig. Hon är självisk, manipulerande och smådryg. Hon tycker ju egentligen inte ens om Carl, älskaren… Varför offra ett förhållande som hon faktiskt trivdes i för lite uppmärksamhet? Ja, människor handlar inte alltid förnuftigt.

Boken hoppar fram och tillbaka i tiden ganska mycket, ibland till och med mitt i ett kapitel. givetvis gör det boken lite svårläst stundtals och hade jag inte läst de i en sittning så hade jag nog inte hängt med lika bra som jag gjorde. Språket är vackert men ibland onödigt. Min dravelmätare gjorde utslag då och då och ledde till lätt skumläsning tills det blev lite ordning och reda igen.

Raverat bygger upp en spänning som gör att man bara måste läsa ut boken. Redan på baksidan får man veta att något hemskt kommer att hända men man har faktiskt inte en aning om exakt vad som händer förrän det sker. Jag gillar den är berättarstilen skarpt. Fantasin får jobba, jag är lite smånervös när jag vänder blad för det är kanske på just nästa sida det hemska kommer att hända. Skickligt, Raverat!

Betyget blir trots detta inte jättehögt. Varför det, kanske ni undrar? Jag är allergisk mot onödigheter och flum i böcker. Jag klarar av lite men blir det för mycket så skumläser jag delar. Och en bok som ska ha fyror eller femmor i betyg ska man inte behöva skumläsa. Dessutom är omslaget hopplöst trist och färglöst. Lockar egentligen inte till läsning omjag får tycka. Men jag ser fram emot Raverats nästa bok trots allt. Om det kommer någon har jag ingen aning om, men jag kan ju alltid hoppas.

3,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 3,5

 

Kommentera

