En smakebit på søndag: Mrs Rosie and the Priest – Giovanni Boccaccio

Smakebit på söndagDet har varit lite dåligt med uppdateringar på bloggen. Den mest skyldiga till detta är en filur vid namn influensan. Detta är inget man önskar att ens värsta ovän ska drabbas av. Detta var några veckor sen och jag känner fortfarande av skiten.

Dessutom har jag hamnat i en rejäl lässvacka. En riktigt rejäl en. Men jag hade inga problem med att köpa fler böcker trots att jag inte känner för att läsa dem. Efter att ha sett att Penguin släppte 80 små klassiker (noveller eller utdrag) för att fira deras 80-årsjubileum kunde jag inte låta bli att klicka hem allihop.

IMG_2357

 

 

 

 

 

 

 

Dagens smakbit kommer från den första boken i utgivningen – Mrs Rosie and the Priest av Giovanni Boccaccio. Det ska visst vara en liten ekivok historia om en präst som gärna vill ha umgänge med gifta kvinnor. Tror inte riktigt den är i klass med Fifty Shades of Grey med tanke på att den är skriven på 1300-talet. Ska bli spännande att läsa, så fort min läslust är tillbaka.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

Mrs Rosie and the Priest

 

 

When the men were off somewhere, he would come visiting their wives more solicitously than any priest they’d had before…

 

26 thoughts on “En smakebit på søndag: Mrs Rosie and the Priest – Giovanni Boccaccio

  1. Mellom bokstablene april 12, 2015 / 5:37 e m

    Hm … jeg tror jeg skal la meg inspirere av deg og kjøpe alle. Til nå har jeg prøvd å velge ut 20 – men det ble for vanskelig 🙂 Fin og vakker serie!
    Nyt søndagen og serien av Penguins!

    • ladywindermere83 april 12, 2015 / 7:29 e m

      Att bara välja tjugo hade varit omöjligt. Dessutom är de inte så dyra så man kan ju faktiskt unna sig alla. 🙂

  2. Monika april 12, 2015 / 6:57 e m

    Helt klart inte en bok för mig 🙂 Tack för smakbiten!

  3. anette april 12, 2015 / 7:00 e m

    En lur smakebit, det der. Og 80 bøker i samme serie må jo være toppen av lykke! God bedring, håper neste uke blir helt topp 🙂

    • ladywindermere83 april 12, 2015 / 7:31 e m

      Ja, det ska bli en spännande resa att ta del av alla 80 klassiska smakbitar.

  4. Pirjo Saloniemi april 12, 2015 / 7:05 e m

    Har läst Decamerone av Boccaccio och jag tror den här ingår i det verket. Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 april 12, 2015 / 7:31 e m

      Det stämmer. Det finns även två till liknande historier från Dekamerone i den här. 🙂

  5. Ewelina april 12, 2015 / 8:49 e m

    Hoppas du blir bättre från sjukdomen! Är inte kul att vara sjuk! Tack för smakebiten!

  6. A ROOM OF MY OWN april 12, 2015 / 10:05 e m

    kul Penguin-grej! jag skulle kunna tänka mig allihop. tack för smakebiten!

    • ladywindermere83 april 19, 2015 / 10:03 f m

      Jag kunde då inte stå emot. Kul att ha i bokhyllan. 🙂

  7. bokdamen april 12, 2015 / 10:09 e m

    Tack för smakbiten! Inte dumt med 80 klassiker. 😉 Jobbigt med influensan, hoppas att den ger med sig.

  8. astridterese april 12, 2015 / 11:25 e m

    Riktig god bedring! Jeg kunne virkelig også tenkt meg den serien, men det nytter ikke kjøpe noe når man står midt oppi flytting 🙂

    • ladywindermere83 april 19, 2015 / 10:06 f m

      Låter som en sund idé att vänta med stora bokinköp tills efter flytten. 🙂

  9. ithildancer april 12, 2015 / 11:44 e m

    Du verden, for en prest :p Noen ganger er de mest gudfryktige de minst moralske 😉
    Høres ut som en fin serie, de små sorte klassikerne!

    • ladywindermere83 april 19, 2015 / 10:07 f m

      Så sant så! De är små läckerbitar. Böckerna alltså. 😉

  10. Marika april 14, 2015 / 6:15 e m

    Åh, alltid frestande att samla alla. Jag har några liknande böcker som jag har hittat på second hand här och var i en Penguin 60’s-serie. Samma idé, fast från när de firade 60 år. Roligt med sånt som man aldrig hade läst annars eller inte kände till.

    • ladywindermere83 april 19, 2015 / 10:09 f m

      Vad kul att det finns en sån serie. Visste jag inte. Hur ser de ut? Tycker det är kul med en liten smakbit från kända och okända författare. Kanske hittar man en ny favorit eller vet man vad man inte ska läsa. 🙂

Kommentera

