The Maze Runner #2: The Scorch Trials – James Dashner

The Scorch TrialsFrån Goodreads: Solving the Maze was supposed to be the end. Thomas was sure that escape from the Maze would mean freedom for him and the Gladers. But WICKED isn’t done yet. Phase Two has just begun. The Scorch. There are no rules. There is no help. You either make it or you die. The Gladers have two weeks to cross through the Scorch—the most burned-out section of the world. And WICKED has made sure to adjust the variables and stack the odds against them. Friendships will be tested. Loyalties will be broken. All bets are off. There are others now. Their survival depends on the Gladers’ destruction—and they’re determined to survive.

Bok nummer två i serien tar upp där den första slutade. Det som The Gladers trodde skulle vara slutet på deras hemska upplevelse blir helt enkelt bara värre. Jag förstår inte riktigt hur de har psyke nog att fortsätta, speciellt eftersom dödliga faror lurar bakom varje hörn.

Man får reda på lite mer varför detta händer dessa ungdomar. Dessutom får vi träffa nya karaktärer. Det som THE SCORCH TRIALS saknar jämfört med THE MAZE RUNNER är hastighet. Jag minns första boken som actionpackad och snabb i vändningarna. Bok nummer två drar mer ut på det hela vilket gör det lite svårt att hålla intresset uppe.

Del tre, THE DEATH CURE, väntar på mig i hyllan. Jag är lite rädd för att den är lika långsam som den här och då kommer läsningen bli olidlig. Förhoppningsvis kommer mitt driv efter att få svar på alla mina frågor driva mig igenom även nästa bok, oavsett eventuella hastighetsbegränsningar.

Rekommenderas för: Labyrintlösare, mörkrädda (nja, kanske inte…) och för de som läst THE MAZE RUNNER.

2,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 2,5

2 reaktioner på ”The Maze Runner #2: The Scorch Trials – James Dashner

  1. Jag har endast sett filmen än så länge. Jag tyckte den var ok men inte så mycket mer. Trots det fick ett visst kli i fingrarna att beställa hem andra boken i serien men efter att ha läst din recension så avstår jag nog. Detta med tanke på att jag inte blev helt överväldigad av filmen. Dessutom kan det vara skönt att inte börja läsa ytterligare en triologi… =)

Kommentera

