Minirecensioner x3: 2 ungdomsböcker och så en på vers

MeltMelt – Selene Castrovilla

Från Goodreads: MELT is a brutal love story set against the metaphorical backdrop of The Wizard of Oz (not a retelling). When sixteen year old Dorothy moves to the small town of Highland Park, she meets, and falls for Joey – a “bad boy” who tells no one about the catastrophic domestic violence he witnesses at home. Can these two lovers survive peer pressure, Joey’s reputation, and his alcoholism? 

MELT gjorde mig lite tagen. Joey har inte det lätt med sin pappa och allt skit han satt sig själv i. Samtidigt förstår jag Dorothys föräldrar. Jag vet inte heller om jag hade velat att mitt barn skulle umgås med någon med Joeys rykte. Men kärleken har ju inga gränser, sägs det!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

 

Som jag vill vara – Katarina von BredowSom jag vill vara

Från Goodreads: Jessica är 15 år när hon mister sin oskuld och blir gravid. Omvärlden försöker övertala henne att göra abort, men efter mycket övervägande bestämmer hon sig för att behålla barnet. Pojkvännen drar sig undan i panik och hennes föräldrar förstår inte alls hennes beslut. Men hon finner stöd hos bästa väninnans mamma, som också hon väntar barn. Det blir ett möte mellan två kvinnor över generationsgränserna.

Det här är en viktig bok för alla ungdomar. Vikten av att skydda sig kan man nog inte trycka tillräckligt på. Ämnet är intressant och lite kontroversiellt, vilket det inte borde vara. Det här är något vi borde prata mer om så ungdomar slipper hamna i tidigt föräldraskap om de nu inte vill det.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

 

Finding Harry StylesFinding Harry Styles – G.B Hope

Från Goodreads: When a total power black-out hits the world – planes falling from the sky, cars crashing, cell phones and computers dying – two Englishmen are stranded, separately, on the East Coast of the US. They both try to make their way to their girlfriend and sister, respectively, who is trapped in New York. As society turns quickly to chaos, the two men encounter violence, tragedy, friendships and adventure, joined along the way by several different characters. Meanwhile, the girl they are working their way towards is surviving as best she can, all the while terribly worried for her idol; Harry Styles, of the band One Direction, who were performing in New York at the time of the unexplained apocalyptic event.

Vilken konstig bok det här var! Jag hittade den på Netgalley och bestämde mig för att läsa den enbart baserat på omslaget. När jag sen såg att det var en dystopi hoppade jag på den direkt. Det var en bit in jag började förstå vem Harry Styles var, så insatt i populärkulturen är visst jag! Tyvärr var boken inte speciellt bra. Den upprepade sig, karaktärerna platta och handlingen något fjantig.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

Kommentera

