Roald Dahl x2: The Witches och George’s Marvellous Medicine

The WitchesThe Witches – Roald Dahl

Från Goodreads: The Grand High Witch of all the World has gathered together the witches of England for an annual conference at the Hotel Magnificent in Bournemouth. Their agenda is the elimination of all the children in the country and the prospects for their young victims look bleak. But her Grand High Witch and her cronies have reckoned without the spark and ingenuity of a young guest at the hotel and his rather brilliant grandmother.

HÄXORNA som boken heter på svenska var en av mina absoluta favoritböcker när jag var liten. Jag både läste boken och såg filmen hur många gånger som helst. Angelica Huston är jag fortfarande lite rädd för…

Boken är faktiskt riktigt obehaglig och jag förstår inte hur jag vågade läsa den som barn. Jag var nämligen ganska mörkrädd som ung. Jag tycker det här är en av Dahls absolut bästa böcker. Den har allt, läskig handling, bra karaktärer och en bra sensmoral. Men läs den inte för för unga barn, då ser de häxor överallt.

5/5 Kajsa Ankor

Betyg 5

 

George´s Marvellous MedicineGeorge’s Marvellous Medicine

Från Goodreads: George’s grouchy grandmother needs a taste of her own medicine–and George knows just the right ingredients to put into it!

Vilken elak mormor George har! Hon bossar runt honom, är elak och allmänt sur. Hur George går tillväga för att få lite tyst på henne är inget man direkt rekommenderar att man provar på hemma. Brun målarfärg är nog inte så nyttigt…

Boken är oerhört underhållande och man kan inte annat än att tycka att mormor får vad hon förtjänar. Man kan ju inte bete sig hur som helst!

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4,5

3 reaktioner på ”Roald Dahl x2: The Witches och George’s Marvellous Medicine

Kommentera

