Projekt Rosie – Graeme Simsion

Projekt RosieFrån Goodreads: Don Tillman är 39 år gammal och ska gifta sig. Han vet bara inte med vem än. Han ser bra ut men har aldrig riktigt passat in i några sociala sammanhang och har svårt att få kontakt med kvinnor. Men som den strukturerade forskare Don är utformar han Projekt fru – ett mycket grundligt frågeformulär – som ska hjälpa honom att hitta den perfekta partnern. Hon får absolut inte röka, dricka, ogilla kött, komma försent eller rubba hans inrutade liv.

Rosie Jarman gör allt detta. Hon är även spontan, smart och snygg, jobbar som bartender och vänder upp och ner på hela Dons tillvaro. Eftersom han är professor i genetik kan han hjälpa henne i sökandet efter hennes biologiska pappa. Och ju mer Don engagerar sig i Rosies jakt, desto mer börjar han släppa på sina strikta rutiner. Hon drar ut honom ur hans trygga men trista tillvaro och han börjar förstå att man inte kan hitta kärleken med hjälp av vetenskapliga tester.

Jag brukar vara ganska försiktig med att läsa böcker som är hypade. Dels är mina förväntningar alldeles för höga vilket brukar leda till besvikelse. Dessutom blir jag lite extra anti, letar liksom fel. PROJEKT ROSIE föll i samma fälla som så många andra böcker. Tyvärr.

Jag hade väldigt svårt för huvudpersonen Don. Jag älskar Sheldon i The Big Bang Theory, men Don skulle jag klara mig utan. Jag tycker inte att hans ”sätt” är charmigt och ursäktande. Utan snarare upplever jag honom som dryg och snobbig. Rosie var jag inte heller speciellt förtjust i. Hon var alldeles för mycket åt det andra hållet.

PROJEKT ROSIE är lättläst och sidohandlingen om Rosies jakt på hennes pappa är spännande. Vem är den ”skyldiga”? Jag tycker vi kunde skippat Don, tonat ner Rosie och fokuserat på hennes pappajakt. Ja, då blir det ju givetvis en helt annan bok. Men ska jag vara helt ärlig så gör det mig ingenting…

Boken håller på att bli film. Personligen tror jag att detta medium är bättre för berättelsen så jag kommer troligtvis se filmen. Men tills dess håller jag mig till min favorit: Sheldon Cooper, världens charmigaste man i kategorin ocharmiga.

Rekommenderas för: Feelgoodälskare, The Big Bang-theory-fans eller för de som vill läsa en hypad bok som älskas av de flesta.

2,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 2,5

Kommentera

