Bokbloggsjerka 13-16 mars: Get your priorities straight!

Äntligen fredag! Min absoluta favoritdag. Man har hela helgen framför sig, jobb och liknande är lite roligare och stämningen är förhöjd. Och så är det ju bokbloggsjerka hos Annika.

Hur hinner du läsa så många böcker?

Den främsta anledningen till att antalet böcker om året går upp emot 150 stycken är att jag läser för det mesta. Alla lediga stunder jag har brukar tillbringas med en bok i händerna. I och med att jag läser ganska så snabbt också så kan det hända att jag avverkar flera böcker på en och samma dag.

En annan anledning till bokmängden är att jag pendlar långa sträckor med tåg varje vecka. Tåg är verkligen perfekt för en bekväm lässtund. Åker jag med Sveriges stolthet SJ så brukar jag försöka få plats i en Tyst Avdelning. Enda nackdelen med detta är att det ibland blir så tyst att jag somnar istället. Och det är ju enkelt att konstatera: sover man så läser man inte.

39 thoughts on “Bokbloggsjerka 13-16 mars: Get your priorities straight!

  1. Monika mars 13, 2015 / 3:22 e m

    Den tysta avdelningen är fantastisk, tycker bara det är på tok för få platser där på Öresundstågen 🙂

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 3:34 e m

      På Norrtåg har de inte ens en tyst avdelning. Tacka vet jag SJ (inte ofta man hör det…) 🙂

    • Koko mars 14, 2015 / 3:30 e m

      Och för diskreta! Jag önskar större skyltar, med förklaring. Vi fick en tillfräsning i en tyst vagn för ett antal år sedan, när vi som turister inte märkt vad var vi satt – eller kände till begreppet ens. Sånt som tysta vagnar tror jag inte att existerar i den forna östra kolonien, åtminstine inte på pendeltåg. Fantastiskt påfund, dock!

      • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 5:14 e m

        De är faktiskt för små. Ibland måste man påminna vissa passagerare att de ska vara tysta.

  2. Helen Midnattstankar mars 13, 2015 / 4:12 e m

    Så är det även för mig, jag läser så fort jag kan. Även om huvuddelen av min läsning sker på kvällen i sängen så bär ändå alltid med mig en bok överallt!

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 10:15 e m

      Jag läser faktiskt väldigt sällan i sängen. Har svårt att somna då. Men jag brukar försöka läsa tills dess jag går och lägger mig.

  3. A ROOM OF MY OWN mars 13, 2015 / 5:28 e m

    Snälltåget har inte heller någon tyst avdelning. annars är det en välsignelse. jag uppsöker tyst avdelning även på kortare sträckor

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 10:16 e m

      Finns det så vill jag sitta där. Guds gåva till pendlaren… 😉

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 10:17 e m

      Ja, verkligen. Tyvärr har man då även möjlighet att klämma in lite candy crush eller bubble witch…

      • Koko mars 14, 2015 / 3:30 e m

        Hehe, inte sant.

  4. johannasdeckarhorna mars 13, 2015 / 6:51 e m

    Bra titel på inlägget, där fångar du ju hela essensen av hur man skaffar sig lästid. 🙂

  5. Lottens Bokblogg mars 13, 2015 / 8:58 e m

    Sömnen är den största konkurrenten! Själv har jag svårt att läsa på X2000 som är det vi åker mest.

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 10:18 e m

      Jag är väldigt lycklig över att min åksjuka verkar ha växt bort. Men mellan Sundsvall och Gävle är det gränsfall. Det gungar något fruktansvärt på den sträckan. 🙂

  6. Helena, MsHisingen mars 13, 2015 / 9:28 e m

    Nu fick jag ”SJ SJ gamle vän” i huvudet. Inte vad jag väntade mig när jag började hoppa runt bland jerkorna… Det var en av de sångerna som jag tyckte bäst om under musiken på mellanstadiet, är inte säker på vad det säger om vare sig mig, undervisningen eller låten 🙂

    • ladywindermere83 mars 13, 2015 / 10:18 e m

      Haha, underbar kommentar! Kan meddela att låten nu även har fastnat i mitt huvud. 🙂

  7. Kraka mars 14, 2015 / 9:44 f m

    Böcker är ett utmärkt resesällskap. Oavsett om det är långa eller korta resor.

    Trevlig helg!

  8. Klimakteriehäxan mars 14, 2015 / 10:34 f m

    Ja man brukar ju säga att ”den som sover syndar icke” men det är klart – den som sover läser inte heller … 😀 trevlig resa säger jag ändå!

      • Koko mars 14, 2015 / 3:33 e m

        Den som Candy Crushar läser inte den heller 😉

  9. Koko mars 14, 2015 / 3:32 e m

    Pendling och snabbläsning är en bra kombination. Oftast gillar jag att ha kort väg till jobbet, men när det gäller lästid så kunde jag ibland ha lite längre… 17 minuter med metro (tunnelbana), några minuter att gå i vardera ändan. Å andra sidan är det faktiskt möjligt att gå och läsa samtidigt 😉

    • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 3:34 e m

      Bara man har koll på eventuella lyktstolpar… 😉 Jag pendlar mellan 1-2 timmar enkel väg beroende på vecka. Då blir det en hel del läsning.

      • Koko mars 14, 2015 / 4:34 e m

        Jo, det gäller att känna vägen. Jag gör det inte om det är trångt eller trafikerat, men hem går jag längs med en bred led för gång och cykel enbart. Och sträckan från metron till jobbet är mest inomhus 🙂

      • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 4:38 e m

        Låter bra det. Man vill ju inte gärna ha en bula i pannan.

  10. Lena mars 14, 2015 / 5:04 e m

    Måste ju vara perfekt att läsa om man har lång resväg.

    • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 5:12 e m

      Det är ljuspunkten i pendlandet. Utan böcker hade det varit riktigt tufft.

  11. bokdamen mars 14, 2015 / 6:17 e m

    Läsning är många gånger en räddning när man pendlar. Jag har fått närmare till jobbet och hinner inte läsa så mycket som jag gjorde förut och kan ibland önska att jag hade lite längre resor, särskilt när jag läser en väldigt bra bok, samtidigt som jag är glad över att restiden har kortats ner. 😉

    • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 6:29 e m

      Jag har tågresan som min egentid. Hemma har jag annat som måste läsas till utbildningen. Det måste ju gå före nöjesläsningen…

  12. Marie Eggimann mars 14, 2015 / 7:55 e m

    Ja har ingen pendlingstid till jobbet så där blir det inget läst.

    • ladywindermere83 mars 14, 2015 / 8:00 e m

      Det skulle vara skönt att slippa pendla men man får ju göra det bästa av situationen.

  13. Holavedsbruden Ewa K mars 14, 2015 / 8:17 e m

    Pendlingstid hade inte varit fel. Svårt att få till när jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan.

  14. [Anna] mars 19, 2015 / 2:08 e m

    När jag gick skola och åkte buss så läste jag alltid när jag väntade på bussen och under bussresan. Nu när man ska köra bil själv har jag provat med ljudböcker men har svårt för att fokusera på vad jag lyssnar då 😦

Kommentera

