Bokbloggsstafett 8 mars: Equality Girl sticker ut näsan

Equality Girl har mycket att göra. Som superhjälte i jämställdhetens tecken har man alltid att göra, det brukade i alla fall hennes pappa, Justice Guy, säga. Idag är det dessutom den åttonde mars. Internationella kvinnodagen. Det är den dag som Equality Girl har som mest att göra, ungefär som jultomten och hans julafton. 

Equality Girl går längs gatorna i den stora staden. Det är tidig morgon. Hon är nästan ensam. Plötsligt hör hon ett skrik och hon rusar genast dit. Mitt i gatan sitter det en ung, vacker, kurvig och blond flicka fastkedjad. Runt sig har hon en massa sladdar som är kopplade till en bomb. Equality Girl tycker det luktar som ett verk av The Man Boy – kvarterets elakaste elaking, patriarkatets BFF eller en ganska taskig Eric Saade-wannabee från Handen. 

”Vad gör du här?” säger en röst bakom Equality Girls rygg. ”Du gör ju ingen nytta, du är ju kvinnohatare och förtryckare av alla med snippa.” Rösten tillhör 5Bot, den tuffaste feministen i stan, världen och i universum. Och tillika Equality Girls rival. 

”Ja du, 5Bot. Jag tror att mina tjänster behövs mer än dina när vi har att göra med The Man Boy.” säger Equality Girl. 

Ett elakt skratt ekade mellan betonghusen, The Man Boy var på ingång. 

”Vi behöver förena oss, 5Bot. Tillsammans med de andra superhjältarna, kvinnliga som manliga, kan vi bekämpa förtryck och ojämlikhet för båda könen. För vi är väl ändå människor allihop?” försöker Equality Girl. Men 5Bot är oresonlig.

”Nej, nu får det vara nog. Vi kvinnor har varit förtryckta tillräckligt länge och nu är det hög tid för alla män att lida. Alla män över en kam, det är så det borde vara.” 5Bot är frustrerad och The Man Boy närmar sig med snabb takt. Om de inte agerar snart så kommer sexbomben på gatan att sprängas.

”Vi har lidit, det håller jag med dig om. Och löner och annat ska vara lika för samma arbete. Det håller jag också med dig om. Men för mig är jämlikhet mer än att könen ska vara lika. Jag är inte likadan som min bror. Och min bror är inte likadan som hans manliga kusin. Men vi väljer att se bortom könet och istället se personen. Kön är så 2000-talet.” Equality Girl ser hur 5Bot börjar bli röd om kinderna. 

The Man Boy har nu kommit fram till båda superhjältarna. Ur hans väska plockar han upp ett klädesplagg. En våg av rädsla sköljer över 5Bots ansikte. Kan det vara hennes kryptonit? The Man Boy vecklar sakta upp klädesplagget. Det är vad de tror – fysikern Dr Matt Taylors pinup-skjorta. 

”Neeeej, jag som hade biljetter till Fifty-fifty Shades om Grey ikväll…” är det sista 5Bot hinner säga innan hon svimmar.

”The Man Boy! Stick härifrån. Vi vill inte veta av manschauvinistiska svin på det här stället. Och släpp lös sexbomben på direkten. Hon har själv valt sina kläder och trivs med hur hon ser ut. Låt henne vara. Annars berättar jag allt för din mamma.” 

The Man Boy lydde Equality Girl och resten av Internationella kvinnodagen fortlöpte smärtfritt. ”Kanske skulle snart detta påhitt slopas” tänkte Equality Girl, ”så gör vi varje dag till Internationella medmänniskodagen istället.”

Disclamer – jämlikhet är inte samma sak som feminism i mina ögon. Om det nu är media som förstört begreppet feminism eller vad som hänt det vet jag inte. Jag är inte rabiat vad det gäller att jag ska vara lika som tex min man. Jag gillade dockor, han spelade fotboll. So? Vi blev ganska rediga människor för det. Däremot uppskattar jag inte en snedvriden kvinnosyn. Där det är ok att kalla tjejer gör horor, där afghanska flickor ska behöva klä ut sig till pojkar eller där en man tjänar mer än en kvinna för lika jobb. Så länge detta pågår kanske Internationella kvinnodagen behövs. Men kan vi inte då göra resten av dagarna på året till Internationella medmänniskodagen? Förutom den 4 oktober, kanelbullar är ju faktiskt kanelbullar.

23 thoughts on “Bokbloggsstafett 8 mars: Equality Girl sticker ut näsan

  1. bakbokmat mars 8, 2015 / 8:27 f m

    Roligt och tänkvärt skrivet!

  2. C.R.M. Nilsson mars 8, 2015 / 9:29 f m

    Underhållande text 🙂 Håller nog inte riktigt med dig. För mig är jämlikhet och feminism detsamma, och för att tillåta individuella skillnader, istället för att tillskriva dessa till essentialistiska könsskillnader, krävs det att vi ifrågasätter både maskulinitets- och femininitetsnormer för att ge alla större handlingsutrymme att vara den de vill vara.

    • ladywindermere83 mars 8, 2015 / 10:00 f m

      Tack! Det finns nog många tolkningar av begreppet feminism. För mig är redan ordet feminism ojämlikt. Mer än hälften av jordens befolkning får inte riktigt vara med på tåget. Mina synsätt är möjligen väldigt liberala och en aning utopiska men jag tycker det är betydligt mer intressant att se människan bakom könet. Betydligt viktigare att låta var och en göra precis som de vill. Därmed inte sagt att vi inte ska uppmuntra att gå utanför stereotyperna som finns. Lek med dockor, bli bilmekaniker, klä dig i rosa, läs till sjuksköterska, älska matlagning. Gör allt det där oberoende av om du har snopp eller snippa. Det finns så många normer, som inte bara är baserade på kön, som vi gott kan bryta oss fria ifrån. Vare sig vi är kvinnor eller män. För att lyckas med detta måste vi faktiskt, tro det eller ej, ha med männen på tåget. Och med ett begrepp som endast inkluderar femininitet kommer det bli svårt. Byt ut begreppet till jämlikhet istället så alla kan vara med.

  3. Lottens bokblogg mars 8, 2015 / 12:38 e m

    Träffsäkert skrivet!
    Jag är kluven till ordet feminism. Jag tolkar det mer som jämlikhet men märker att det används som att kvinnan ska ta mer plats än mannen. Hur blev det så?

    • ladywindermere83 mars 8, 2015 / 12:40 e m

      Jag tror media har haft en stor roll när det kommer till dagens vinkling av begreppet. Klart de vill ha med de feminister som hörs, syns och är mest kontroversiella. De säljer ju lösnummer, genererar klick och ger tittare…

  4. Ethel mars 8, 2015 / 3:28 e m

    Kul berättelse!

    För mig betyder feminism att ha åsikten att alla ska ha samma rättigheter och jag menar att jämlikhet är en del av den feminismen.

    Det viktigaste för mig är inte att alla leker med dockor, meckar med bilen eller utbildar sig till astronaut, utan att alla ska ha rättigheten till ett val.

    • ladywindermere83 mars 9, 2015 / 12:25 e m

      Det är det viktigaste för mig också. Men tyvärr verkar fokus i debatten ligga på dock, smink och orakade armhåle-nivå…

  5. Camilla mars 8, 2015 / 3:33 e m

    Jag förstår poängen med internationella kvinnodagen. När FN var tvungen att stärka de mänskliga rättigheterna med en kvinnokonvention så sa det väl egentligen allt. Jag tycker det är lite intressant att internationella mansdagen, den 19 november, inte uppmärksammas. Enligt den vill man:

    Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan även vanliga män som lever anständiga och hederliga liv.

    Att fira männens positiva bidrag till samhället, gemenskap, familj, äktenskap, barnomsorg och för miljön.

    Fokus på mäns hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.

    Att belysa diskriminering mot män i socialomsorg, sociala attityder och förväntningar samt lag och rätt.

    Att förbättra relationen mellan könen och främja jämställdhet.

    Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential.

    Byt män mot kvinnor så är det lite samma sak. Det tycker jag är bra att någon har tänkt. Det är något vi borde jobba för alla dagar.

    • ladywindermere83 mars 9, 2015 / 12:27 e m

      Exakt, det är inget vi borde behöva ha speciella dagar för att ”fira”…

  6. Anna mars 8, 2015 / 3:37 e m

    Härligt skrivet! Jag gillar att du sticker ut hakan och vill diskutera!

    • ladywindermere83 mars 9, 2015 / 12:28 e m

      För min del också. Hittade på henne i förrgår… 😉

  7. Bokskorpionen mars 8, 2015 / 7:13 e m

    Jag gillar verkligen tanken på att vi alla är olika individer, oavsett kön. Tack för ett roligt och tänkvärt inlägg! 🙂

    • ladywindermere83 mars 9, 2015 / 12:28 e m

      Jag tycker det är där fokus borde ligga… Tack! 🙂

Kommentera

