Granne med döden – Alex Marwood

Granne med dödenFrån Goodreads: I ett sjaskigt hyreshus i södra London väntar något fruktansvärt på att upptäckas. Alla de sex hyresgästerna tycks ha något att dölja. Collette är på flykt från sin före detta chef. Minderåriga Cher är på rymmen från ett barnhem. Thomas försöker bli vän med alla sina grannar; det tycks bara göra honom mer ensam. Hossein är en attraktiv men tillbakadragen iransk flykting. Och så Vesta, som finns där för alla och verkar känna till allt som pågår i huset. Eller åtminstone trodde hon själv det. En natt inträffar en fruktansvärd olycka som tvingar de sex att ingå i en allians. Men en av dem är en mördare. En person som är mycket skicklig på att dölja sitt tidsfördriv. Och som nu närmar sig sitt nästa offer.

En av mina drömmar här i världen är att bo en tid i London. Efter att ha läst GRANNE MED DÖDEN vet jag inte riktigt om jag vill det längre. Jag kanske nöjer mig med en liten lägenhet i Alingsås med säkerhetslås. Fast vem vet, i de lugnaste vatten simmar väl de största fiskarna?

Det är precis så det är i Marwoods senaste thriller. Vi får följa ett gäng hyresgäster som alla har mörka hemligheter och som nu tvingas samarbeta för att dölja nya problem som dyker upp plötsligt. Samtidigt är en av personerna en riktigt elak gammal gädda, en mördare som slår de flesta i äcklighet.

Jag minns läsningen av ONDA FLICKOR som obehaglig och att Marwood inte drog sig för att beskriva äckliga scener, gärna med lukter. Det är samma sak här. Den söta ”doften” av död. Maginnehåll skopas ut och det luktar givetvis vidrigt. Ja, jag rekommenderar inte att ni äter middag samtidigt som ni läser det här. Tror det nästan är bäst att vänta 45 minuter så ni inte får kramp innan läsningen påbörjas igen.

Marwood seglar in som en ny favorit hos mig. Det hela blir ju ännu lite bättre när omslaget som Modernista har designat är så förbaskat snyggt. Det inspirerade mig till detta Omslag på modet-inlägget. Tyvärr verkar det dröja ett tag innan nästa bok av författaren dyker upp. Men hon lovar ond bråd död i även den.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

7 thoughts on “Granne med döden – Alex Marwood

  1. Monika mars 4, 2015 / 7:30 e m

    Jag tycker jag tål mycket, men det var vid något tillfälle som jag faktiskt mådde lite illa 🙂

  2. Liza mars 5, 2015 / 2:30 f m

    Hej Lena ! 🙂

    jag har ett segment under planering på min blogg som heter Mer kärlek åt bokbloggarna. Det går ut på att 2 bokbloggare/månad får chansen att presentera sig själv och sin blogg, lite som gästbloggare. Inlägget skulle baseras på 20 frågor som jag har fixat ihop som alla är frågor om bloggandet, böcker eller dig själv. Frågor som känns för personliga får man självklart lämna bort. Du får själv välja hur frågorna besvaras (videoinlägg, bilder, i punktform, text, rim etc.).

    Skulle vara väldigt roligt att ha dig som en av bloggarna. du skulle alltså ha minst 2 veckor på dig att besvara frågorna (dagen för ditt inlägg kan vi planera efter ditt tidsschema). du har rätt så fria händer (frågorna funkar som riktlinjer) så du har möjlighet att göra detta så roligt du själv vill.

    Ser fram emot av dig om du är intresserad 🙂

    • Liza mars 5, 2015 / 2:31 f m

      Oj så trött jag måste vara, meddelandet ska såklart börja med Hej Kajsa! 🙂
      😉

    • ladywindermere83 mars 5, 2015 / 7:43 f m

      Vad glad jag blir! Jag ställer hemskt gärna upp. Du kan ju maila på kajsasbokblogg (a) gmail.com så kan vi se om vi hittar något bra datum. /Kajsa

  3. Freja mars 13, 2015 / 11:35 e m

    ”Onda flickor” ligger här hemma och väntar, hoppas jag gillar den, då tar jag mig an den här sen!

Kommentera

