Minirecensioner x4: Lena Dunhams tankar på livet, pusseldeckare, skräck och en svensk roman

Not That Kind of GirlNot That Kind of Girl – Lena Dunham

Från Goodreads: Lena Dunham, acclaimed writer-director-star of HBO and Sky Atlantic’s ‘Girls’ and the award-winning movie ‘Tiny Furniture’, displays her unique powers of observation, wisdom and humour in this exceptional collection of essays.

Jag har inte sett något som Dunham gjort för TV så jag kan egentligen inte påstå att jag har en relation till henne. Efter att ha läst boken så är jag inte direkt sugen på att se något av hennes arbete. Vissa delar är riktigt intressanta och humoristiska men det blir tyvärr för mycket. Dessutom är hon oerhört gnällig. Den här boken är mest för fans av Dunham, annars kan man lätt bli avskräckt.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

En dos stryknin – Agatha ChristieEn dos stryknin

Från Wikipedia: Boken utspelas på Styles Court, ett gammalt herresäte i England, under första världskriget. Där härskar den rika Mrs Inglethorpe, och dit blir Hastings, som ska vila upp sig från kriget, och som känner familjen sedan tidigare, bjuden. Mrs Inglethorpe har generöst erbjudit logi åt flera belgare, flyktingar undan kriget, och Poirot, som bor i närheten, känner stor tacksamhet mot Mrs Inglethorpe på grund av detta. När sedan Mrs Inglethorpe plötsligt giftmördas känner Poirot det som sin plikt att hjälpa till att lösa fallet.

Det här är första boken om min favoritdeckare Hercule Poirot. Den innehåller allt det som en sann Agatha Christiebok ska innehålla. Jag har mina misstankar om vem som gjort det men jag tror att jag lika väl skulle kunna gissa på vilken misstänkt som helst och kanske få rätt. En trevlig Christiebok som andas England och 1910-tal.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

 

CujoCujo – Stephen King

Från Wikipedia: Boken handlar om en 100 kilos rabiessmittad Sankt Bernhardshund som fått sjukdomen genom ett rivsår på nosen från en fladdermus. Allt eftersom tiden går drivs Cujo till galenskap av rabiesen och till slut börjar han ge sig på människor. En varm sommardag kommer en ung kvinna med sin son till den plats där hunden finns och deras bil går plötsligt sönder. Det hela blir en kamp om att överleva både hunden och den olidliga värmen instängda i bilen.

Stephen King är lite av en husgud här hemma. Jag samlar på hans böcker och uppskattar de filmer jag sett. Jag har inte sett Cujo så visste inte riktigt vad boken handlade om förutom en hund. En galen hund. Tyvärr upplever jag den lite lång och tjatig. Tyvärr är den inte speciellt skrämmande heller.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

Min skugga – Christine FalkenlandMin skugga

Från Adlibris: Rakel sitter i fönstersmygen i huset vid hamnen och ser ut över havet och bryggorna. Hon är ensam, en fånge i huset, men också i sina egna minnen. I ungdomen föll Rakel ner från ett träd. Om inte olyckan gjort henne halt skulle allt ha varit annorlunda. Hon kunde säkert ha gjort sig ett lämpligare parti än en äldre änkeman. Kanske hade Rakel kunnat älska Georg om hon fått chansen. Men det var som om tiden hade stannat när hans hustru Viola dog. Ingenting hade ändrats i huset vid hamnen sedan dess, hennes smak och ordningssinne besjälade rummen. Och Georg sov med hennes skugga intill sig. Rakel förstår att hon måste vinna Georgs unga dotter Cornelias förtroende. Hon går försiktigt tillväga, smider ondskefulla planer – och skrider så sakta men säkert till verket.

Det här var obehaglig läsning när den är som bäst. Falkenland lyckas väva in bitterhet, ensamhet och ett obehag som sträcker sig genom hela boken. Språket flyter men är lika stramt som bokens handling. Det passar väldigt bra till Rakels karaktär och boken i övrigt.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

2 reaktioner på ”Minirecensioner x4: Lena Dunhams tankar på livet, pusseldeckare, skräck och en svensk roman

  1. Har funderat på Dunhams bok, men är inte något fan och har inte sett hennes tv-serie, så jag anade lite att det kanske inte riktigt är för mig då 🙂

Kommentera

