Fantasy i min verklighet

Det är fantasyvecka på bloggen Kulturkollo och deras tisdagsutmaning består av tre utmanande frågor om ens relation till just genren fantasy.

Min första bekantskap med fantasy var genom David Eddings böcker om Belgarion. Jag slukade alla böckerna med hull och hår. Sen har böckerna avlöst sig. Mitt stora projekt inom genren är att läsa Robert Jordans böcker i serien THE WHEEL OF TIME (SAGAN OM DRAKENS ÅTERKOMST). Böckerna är tjocka och många. Men jag är envis. Någon gång ska jag ta mig igenom dem. Fantasy är en genrer som ligger mig mycket varmt om hjärtat och därför känns det extra kul att svara på frågorna. Var med ni också, vettja!

Vilken fiktiv plats skulle du besöka om du bara kunde?

Hogwarts är det första som dyker upp i skallen på mig och om jag känner bokbloggsvärlden rätt är detta ett ganska vanligt svar. Men jag tycker stället har förtjänat sin plats i toppen. Trappor som rör på sig (nej, inte en rulltrappa), talande porträtt, hemliga gångar och rum, en dungeon (inte direkt Fifty Shades-inspirerad). Saker att upptäcka på slottet är obegränsade och så häftiga att det nästan pirrar i magen på mig bara jag tänker på det. I brist på äkta vara så har jag besökt Universal Orlandos Hogwarts och det var faktiskt riktigt bra men inte fullt så magiskt som the real deal.

Om du fick välja en av alla dessa magiska varelser som ditt eget husdjur – vilket skulle du ta? Och varför?

Mitt val skulle falla på en drake, helst Smaug, fast snäll. Drakar har ju ingen päls vilket passar perfekt då både mannen och svärfar är pälsdjursallergiker. Draken kan vara bra att ha uppe i Norrland för att lättare (och billigare) hålla värmen. På sommaren kan man använda deras eldsprutande gap till att grilla i. Dessutom tror jag att min street cred kommer mångdubblas när jag vandrar runt i Örnsköldsvik med en drake i koppel (men bara när det är lag på koppel, annars får han springa fritt).

Hitta på en egen trollformel! Hur låter den? Vad tänker du använda den till?

Som tandläkare hade det ibland varit bra med magiska formler för en hel massa saker. Gapus enormus som hjälp för de patienter som har lite svårt att hålla munnen öppen. Gomlampus luminosa som en extra ljuskälla i gommen. Men bäst av allt hade varit formeln Zipperidooda kindediley. Tänk vad lätt det hade varit att jobba om patienten hade haft en dragkedja i kinden.

World of Warcraft KaahotScreenshot från World of Warcraft och min Tauren hunter Kaahot. En annan typ av fantasy.

4 thoughts on “Fantasy i min verklighet

  1. Kulturkollo / Carolina februari 27, 2015 / 12:55 e m

    Åh, jag läste också Eddings Sagan om Belgarion nästan som inledning till min fantasykarriär. Tyckte mycket om dem!
    Och oj, vad kul det hade varit att åka till Ö-vik och se dig komma gåendes med en drake i koppel!
    Däremot får jag extrema rysningar av den där dragkedja i kinden-trollformeln. Hu, hu och åter hu!!

    • ladywindermere83 februari 27, 2015 / 1:06 e m

      Jag tror jag hade kunnat bli Öviks nya turistattraktion. 😉 Nu när Modo inte riktigt levererar.

      Jag sitter och spånar på en formel som tar bort dragkedjan när behandlingen är klar. Samtidigt sparar det tandläkaren tid om man bara behöver en formel. Så jag är kluven… 😉

  2. Sara Pepparkaka februari 27, 2015 / 7:17 e m

    Säg till när du och draken är på promenad så ska jag komma till Örnsköldsvik och turista!

    • ladywindermere83 februari 27, 2015 / 8:36 e m

      Det är ganska halt här uppe just nu och jag vill inte riskera benbrott så det blir nog inte förrän framåt våren. 🙂

Kommentera

