Bokrea 2015

Idag startar februari månads höjdpunkt – Bokrean!

Nu tror jag i och för sig inte att någon egentligen har missat detta. Företagen är bra på att skicka ut kataloger och lägga upp annonser på nätet. Hypen kring bokrean har för min del svalnat avsevärt. När jag var en liten plutt så var bokrean en av de bästa dagarna på året.

Jag och pappa brukade åka till bokhandeln i Kristianstad efter midnatt. Där fanns det långa bord fulla med böcker som skrek: ”KÖP MIG!” Oftast kom jag hem med ett tiotal böcker och pappa ungefär lika många. Det blev ännu roligare när jag också började läs vuxenböcker. Då kunde vi gå några timmar och läsa på alla baksidor innan vi bestämde vad vi skulle köpa.

Nu för tiden är det lite tråkigare med bokrea. Jag har redan skickat iväg en beställning på några engelska böcker och trilogin av Kristina Sandberg om Maj från Övik. Mer tror jag inte att jag kommer att köpa. En annan trist sak är att pappa bor så långt bort att vi inte kan åka in tillsammans vid midnatt. Istället går vi igenom katalogerna via telefon och kommer fram till att det inte är samma roliga utbud som det var förr.

Jag önskar att bokhandlarna hade gått tillbaka till det gamla konceptet istället för att alla handlare har exakt lika utbud. Samma utbud som den lokala ICA-handlaren. Eller COOP om man gillar sånt.

Lycka till alla bokmalar! Jag hoppas ni får god jaktlycka i sökandet efter ett riktigt fynd.

Bokrea

2 reaktioner på ”Bokrea 2015

  1. Problemet har väl blivit att det inte är bokhandlarna längre som bestämmer vad som ska komma på rean utan förlagen. Sedan trycks dessa böcker upp i mängder just för denna period och portioneras ut till alla som säljer böcker. Så ja, vore nog bättre om bokhandlarna kunde få bestämma själva då de oftast vet vad kunderna vill ha :/

Kommentera

