Minirecensioner x3: Två romaner och en krönikesamling

Ingenting kan hindra natten – Delphine de Vigan

— Beskrivning från Goodreads
Ingenting kan hindra natten
Efter att ha läst NO OCH JAG så kände jag att jag kanske var en ny favoritförfattare på spåren. Jag hade rätt! Det här är inte en lätt bok att läsa. Den tar upp svåra och hjärtslitande frågor, till exempel självmord. Den visar även människorna för vad de verkligen är – långt ifrån perfekta. Är någon egentligen helt perfekt? I dagens prestationshyllande samhälle skulle vi alla gärna vilja tro det men det är oftast ganska lätt att lura sig själv.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

 

Polarsommar – Anne Swärd

— Beskrivning från Goodreads
Polarsommar
Vardagsrealismen slår emot en när man börjar läsa. Snabbt inser jag att Kaj inte riktigt är stabil. Tyvärr yttrar detta sig i ett beteende som går ut på att vara bortskämd, dryg och egoistisk. Det är stundtals långtråkigt och jag tappar intresset. Och varför sätter ingen ner foten och säger åt Kaj på skarpen? Det är vardagsrealism för mig.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor

 

Saker min son behöver veta om världen – Fredrik Backman

— Beskrivning från Goodreads —Saker min son behöver veta om världenJag följde Backmans blogg ett tag för ganska många år sen och jag kände igen flera av texterna därifrån. De korta blogginläggen är roligast att läsa men det blir väldigt mycket samma-samma efter ett tag. Men en sak är säker: Backman älskar verkligen sin son!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

Kommentera

