The Assassin’s Curse & The Pirate’s Wish – Cassandra Rose Clarke

The Assassins CurseBeskrivning från Goodreads
THE ASSASSIN’S CURSE

The Pirates WishBeskrivning från Goodreads
THE PIRATE’S WISH

Jag erkänner. Det var omslagen på böckerna som lockade mig. När jag sen läste vad duologin handlade om blev jag överförtjust. Vilket lyckoköp! Vilken under läsresa jag skulle ha framför mig. Jag gjorde mig redo: pirathatten på sned, papegojan på axeln och åksjuketabletten i magen (jag blir lätt sjösjuk när jag åker båt). Jag provade även med en ögonlapp men insåg snabbt att det var väldigt svårt att läsa med ett öga.

Bokens hjältinna heter Ananna och är, som man skulle säga i Staterna, a-pain-in-the-ass. Hon är dryg, bortskämd och småkorkad. Hennes kärleksintresse Naji gör allt vad han kan för att göra henne nöjd men det är aldrig gott nog åt den fisförnäma fröken.

Mitt äventyr som pirat började inte speciellt bra och det började blåsa upp till storm. För det blev inte bättre. Böckerna är skrivna på ett simpelt sätt, vilket i och för sig gör de väldigt lättlästa men samtidigt stör det läsningen ganska så mycket. När Ananna säger något är hennes dialog skriven på en lite konstig dialekt som får henne att verka ännu barnsligare än vad hon är.

Vad fick jag egentligen ut av min resa som pirat på de sju haven? Ja, läslusten höll på att gå på plankan, papegojan bet mig i örsnibben och jag fick titta på två fina omslag och drömma mig bort till det som böckerna borde ha varit. För i mina ögon så fanns det inte speciellt mycket mellan pärmarna som var värt att läsa.

The Assassins Curse och The Pirates Wish
2/5 Kajsa Ankor för båda böckerna
Betyg 2

Kommentera

