Minirecensioner x3: Young Adult

Mörk ängelMörk ängel – Laini Taylor

Karou är en ung konststuderande som ibland samlar tänder åt hennes lite mystiska uppdragsgivare. Hon åker från en exotisk plats till en annan i jakten på de små juvelerna. Men en dag är hennes nätverk av dörrar som hon reser genom märkta med ett inbränt handavtryck. Vem är det som ligger bakom detta och hur ska hon nu få tag i tänder? Men den största frågan av alla – vem är hon egentligen?

Jag ville gilla den här boken då jag tycker handlingen låter så intressant och spännande. Tyvärr var det svårt. Det största misstaget var nog att läsa den på svenska. Jag har visst väldigt svårt för YA som är översatt. Det blir lite töntigt och lite mer barnsligt än vad jag skulle önska. ”Chimeras” blir kimärer, de romantiska delarna blir övertydliga och jag blir bara irriterad. Dessutom upplevde jag boken som väldigt förutsägbar och stundtals väldigt tråkig. Jag tror inte att jag kommer fortsätta med den här serien.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor

 

Au Pair: Allt eller inget – Melissa de la CruzThe Au Pairs - allt eller inget

Detta är tredje boken i serien om de tre au pairerna Eliza, Mara och Jaqui. De kommer för att tillbringa ännu en sommar i The Hamptons. Den här gången är det bara Jaqui som är kvar som au pair. Eliza jobbar som assistent till en snorkig modedesigner och Mara har blivit innejournalisten till det lokala magasinet. Pojkvänsproblem, pengabekymmer och andra svårigheter gör sommaren lite mindre perfekt än vad de hade planerat från början.

Det här var snabb läsning utan något speciellt djup. Men ibland behöver man inte ha det. Djup alltså. Allt i den här boken handlar om yta, status och pengar. Det blev lite tröttsamt i längden och jag kommer troligtvis inte att läsa de andra delarna i serien.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

InkInk – Amanda Sun

Katie tvingas flytta till sin moster i Japan efter en familjetragedi. Givetvis är det jobbigt för henne då hon har svårt för språket, har dålig kunskap om den japanska kulturen och alla hennes vänner är kvar hemma. Då kommer Tomohiro in i bilden. Han är skolans kendostjärna och Katie känner en koppling till honom. Kanske beror det på att bläckpennor exploderar när han kommer nära eller kanske eftersom teckningar blir till liv när han går förbi. Har han en koppling till de gamla gudarna, Kami?

INK överraskade mig genom att bara lite bättre än vad jag förväntade mig. Det är egentligen en ganska vanlig paranormal romance-historia men den utspelar sig i Japan vilket bjuder på lite omväxling. Jag irriterade mig på att det stod en massa japanska ord i texten som inte översattes. Inte förrän jag kommit en lång bit in i boken upptäckte jag det lilla lexikonet längst bak. Illustrationerna som fanns i boken var väldigt fina och omslaget är ett av årets finaste.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

Kommentera

