Läs-OS-a-Lot: Dag 1 – Kajsa Nordin och jakten på det ultimata terrängläsningsstället

–Den här texten är baserad på en sann historia–

Örnsköldsvik var kallt. Men egentligen var det ganska så varmt i morse om man kommer ihåg att det än så länge bara är februari. Direkt när jag vaknade kände jag att det här var dagen som det skulle ske. Tiden var mogen. Jag tänkte inte ge mig förrän jag hittade min plats. Mina krav var många: komfort, läsro och det allra viktigaste – spänningen.

Jag tog på mig mina Skåneinspirerade vinterkläder (ingen mössa eller täckbyxor) och begav mig ut i den smältande snön. Jag riktade kosan mot Domsjö och den stora fabriken. Med boken under armen smög jag tyst in under staketet på jakt efter en tyst plats. Begåvad med snabbhet i klass med en vessla och smidighet som en panter märkte inte ens vakterna att jag passerade in på förbjudet område. Spänningen var total! Jag slog mig ner mot fabriksväggen och öppnade boken. Då slog det emot mig. Lukten! Stanken! Lika snabbt som jag tagit mig in på området var jag därifrån. Vem kan egentligen läsa i en miljö som luktar ruttna ägg?

Domsjö fabriken

Efter den här incidenten behövde jag frisk och hög luft. Friska Viljors hoppbacke fångar mina ögon. Nere vid foten av backen tar jag några djupa andetag och påbörjar min klättring uppåt. Halvvägs kände jag ett starkt behov av syrgas men jag gav inte upp. Jag hade bestämt mig och doften (stanken) av ruttna ägg förföljde mig fortfarande. Väl uppe på toppen slår jag mig ner med fötterna över kanten och boken i handen. Boken (En dos stryknin – Agatha Christie) blev just då väldigt spännande så jag försjönk in i historien och glömde helt bort att titta på utsikten. Dessutom glömde jag bort att jag satt i en hoppbacke… Nedfärden gick något snabbare än uppfärden.

Hoppbacken

Lätt blåslagen och lite kall så kände jag att jag behövde värme (ömhet hade jag redan…). Paradiset – varför tänkte jag inte på det innan? Jag som älskar vatten och klordoft, det borde var det ultimata lässtället. Bastun skrek mitt namn och eftersom jag var frusen efter ba(c)khoppningen så tog jag boken med mig in. Det var dimmigt där inne. Människor satt spridda på lavarna och njöt av värmen. Plötsligt sjunker temperaturen i bastun. Folk skriker, kaoset låg i luften. Jag lägger min kära Christie-bok bredvid mig för att lugna ner mannen bakom mig. När jag vänder mig tillbaka är boken borta! Temperaturen börjar stiga igen. Vem fixade aggregatet hinner jag tänka innan fasan slår mig. Där på den glödande kolen ligger min bok, nästan lika glödande som kolen. Folket i bastun har lugnat ner sig men jag flyr Paradiset med vreden kokande inom mig.

Paradiset

Nu behövde jag ett ställe att lugna ner mig på. Ett ställe där mina tankar kan flyga, där jag känner mig trygg, där ingen rädsla kan nå mig. Tandläkarstolen. Som i trans närmade jag mig stolen och mina händer sökte ivrigt efter något att läsa. Då uppenbarade sig en riktig klassiker: TLV:s Handbok om tandvårdsstödet. Jag lutade mig tillbaka i den tempurmadrass klädda skönheten och försvann in i läsningens värld. Nu hade jag hittat min optimala terrängläsningsplats!

tandläkarstol

 

5 thoughts on “Läs-OS-a-Lot: Dag 1 – Kajsa Nordin och jakten på det ultimata terrängläsningsstället

  1. Jenny februari 11, 2015 / 8:40 e m

    Kan du skriva så här bra borde du bli författare.

  2. Anna februari 11, 2015 / 9:13 e m

    Hahah, jag gillade den här texten superdupermycket! Riktigt intressant att läsa, och den fångade mig verkligen! Dessutom älskade jag humorn! Såå bra! 😀

Kommentera

