My True Love Gave To Me – Stephanie Perkins (edited)

My True Love Gave To MeKajsas snabba tankar: Tolv noveller av olika författare med julen som gemensamt tema.

Recension: Överlag var detta en ganska bra novellsamling. Det fanns noveller som jag gillade väldigt mycket, några älskade jag men det fann även flera som var ganska så dåliga.

  1. MIDNIGHTS av Rainbow Rowell – En gullig novell med karaktärer som jag gärna hade läst en hel bok om. 5/5
  2. THE LADY AND THE FOX av Kelly Link – Efter några sidor in i novellen valde jag att hoppa över den. Krånglig och konstig och en riktig besvikelse efter att nyss ha läst den första novellen. 0,5/5
  3. ANGELS IN THE SNOW av Matt La Pena – En lite mer mogen novell än de flesta andra i boken. Mycket bra karaktärer som jag gärna hade velat läsa mer om. 5/5
  4. POLARIS IS WHERE YOU´LL FIND ME av Jenny Han – Jag gillar Jenny Han så det här var lite av en besvikelse. Det bästa var Sverigekopplingen, eller till och med kopplingen till Skåne – nämligen Osby. 2/5
  5. IT´S A YULETIDE MIRACLE, CHARLIE BROWN av Stephanie Perkins – Min favorit! Önskar att det var en hel bok och inte bara en novell. Av alla noveller så gav den här mig mest julkänslor. 5/5
  6. YOUR TEMPORARY SANTA av David Levithan – Lite småtrist novell som inte är speciellt minnesvärd. Dock var det bra med en novell om ett homosexuellt par. 3/5
  7. KRAMPUSLAUF av Holly Black – Ännu en novell som jag inte läste färdigt. Den var inte min grej överhuvudtaget. 0,5/5
  8. WHAT THE HELL HAVE YOU DONE, SOPHIE ROTH? av Gayle Forman – Rolig och humoristisk novell med bra referenser till populärkultur. 4/5
  9. BEER BUCKETS AND BABY JESUS av Myra McEntire – Gav inte så mycket utan var mest småtrist. 1/5
  10. WELCOME TO CHRISTMAS, CA av Kiersten White – Kul med mattemat men den var lite seg men även ganska gullig.  3/5
  11. STAR OF BETLEHEM av Ally Carter – Inte speciellt trovärdig eller minnesvärd. 2/5
  12. THE GIRL WHO WOKE THE DREAMER av Laini Taylor – Nej tack! 0,5/5

Rekommenderas för: Novellälskare, julfanatiker eller tomtarna på loftet.

3/5 Kajsa Ankor

Betyg 3

 

2 thoughts on “My True Love Gave To Me – Stephanie Perkins (edited)

  1. Marika januari 27, 2015 / 6:03 e m

    Jag funderar på att läsa den här nästa jul. Den verkar mysig. 🙂

Kommentera

