Minirecensioner x3: 2 stycken romaner och en levnadsödeskildring

På grund av LeonPå grund av Leon – Jenny Leeb

Maja och Angelica var tidigare bästa vänner. Maja dejtade Leon och alla tre umgicks med varandra. Maja som har lite spring i benen beslutar sig för att åka till USA för att gå på språkkurs. Under tiden hon är borta är det något som händer hemma i Stockholm, något som gör att vännerna inte pratar med varandra längre samt att Maja stannar i USA. Men så en dag så får de båda kvinnorna ett dödsbesked – Leon har tagit livet av sig. Nu måste de båda mötas igen och kanske göra upp med det som hände några år tidigare.

Det läggs mycket möda på att hålla ”hemligheten” hemlig. Helt ärligt så listade jag ut hemligheten bara genom att läsa baksidetexten. Boken är spretig, överdetaljerad (behöver inte veta hur läkarexpeditionen på Angelicas jobb är möblerad), Stureplansklubbar rabblas upp samtidigt som det i princip inte händer någonting. Leeb skulle struntat i sjukhusscenerna, de tillför inte någonting till storyn. Dessutom måste man låta läsaren tänka själv och inte skriva den på näsan. Nu blir det nog inga fler böcker av Leeb för min del. Det finns annat att läsa.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

 

Kärlekens arkitekt – Emilio CalderónKärlekens arkitekt

Boken utspelar sig i Rom under slutet av 30-talet. Inbördeskriget rasar i Italien mellan Mussolinis och Francos trupper. Mitt i allt finns där en karta – ”Skaparens karta”. Detta är en artefakt som kan göra innehavaren av den till härskare över hela världen. Givetvis vill alla ha tag i denna karta. Även dessa förbannade nazister i Tyskland.

En bok med potential som tyvärr inte levererar överhuvudtaget. Storyn låter väldigt spännande men det är svårt att hålla uppe intresset. Kan sammanfatta boken med ett ord/ljud: Meh!

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor

 

The Little PrisonerThe Little Prisoner: How a Childhood Was Stolen and a Trust Betrayed – Jane Elliott

I fjorton år blev Jane sexuellt utnyttjad, misshandlad psykiskt och fysiskt och betraktad som en slav av sin styvpappa. I THE LITTLE PRISONER berättar hon om sin uppväxt och hur hon tagit sig vidare i livet.

Under tiden jag läser så frågar jag mig själv varför jag läser detta. För jag vet faktiskt inte. Det är så obehagligt och skrämmande att man får ont i magen. De värsta delarna hoppar jag över. Jag frågar mig ännu en sak: Var är alla vuxna? Mamman? Det finns inget försvar mot de vuxna som låter sånt här hända.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

En reaktion på ”Minirecensioner x3: 2 stycken romaner och en levnadsödeskildring

Kommentera

