Girl Online – Zoe Sugg & Siobhan Curham

Girl OnlineKajsas snabba tankar: Debutbok från YouTubern Zoella. Fast egentligen är den till största del skriven av Siobhan Curham…

Recension: Penny har en hemlighet. Hon har startat en blogg – GirlOnline. Där delar hon med sig av sina tankar och åsikter om hur ett liv som tonårstjej i Storbritannien kan vara. Snabbt kommer hon upp i över 5000 följare men hon fortsätter att vara anonym. Det är endast hennes bästa kompis Elliot som vet vem som gömmer sig bakom GirlOnline.

Plötsligt så beslutar sig Pennys familj för att de ska åka till New York över julen. Hennes mamma har fått ett jobb där som inte går att tacka nej till. Elliot får givetvis följa med. Väl på plats i NYC så dröjer det inte länge förrän Penny träffar Noah. Gnistor flyger och man får följa hennes förälskelse på GirlOnline. Men allt vänds helt plötsligt upp och ner och hemligheter avslöjas och folk såras. Hur ska det lösa sig?

GIRL ONLINE är lite kontroversiell då det ganska så snabbt läckte ut att det inte var Zoella som skrivit boken utan en spökskrivare – Siobhan Curham. Enligt flera uttalande så är det Zoella som stått för idéerna och handlingen och det räcker gott och väl åt mig. Trist bara att detta inte stod på boken utan var tvungen att komma fram i ett skandalrus. Zoella har tagit en paus från att filma sitt liv efter det uppdagades och får ta en hel del skit för det hela på nätet. Lika mycket skit borde i så fall bokförlaget Penguin ta för jag tror inte att det helt och hållet var Zoellas val.

Nog om det. Jag följer Zoella på YouTube lite sporadiskt och råkade se en vlog där hon visade omslaget på sin kommande bok och då blev jag givetvis lite nyfiken. Och det var väl tur för det här var riktigt underhållande.

Jag skrattar rakt ut flera gånger under läsningen och kan inte lägga ifrån mig boken. Den är underbart gullig, humoristisk men även lite allvarlig. Min absoluta favoritkaraktär är Elliot. Han är så där underbart överdriven som en ung gaykille säkert kan vara. Han kommer med så många härliga one-liners och överhuvudtaget är hans humor i min smak.

Handlingen var bra, lite orealistisk må hända men lite överdriven tonårskärlek kan vara bra att läsa om ibland för att tina en 31-årings kalla hjärta. Det planerades en del två i den här serien och jag hoppas att de går vidare med serien för jag vill väldigt gärna veta hur det gick för Penny, Noah och Elliot.

Rekommenderas för: De som brukar titta på Zoella, läsare av YA-contemporarys eller den som vill skratta/tina hjärtan ett tag.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

One thought on “Girl Online – Zoe Sugg & Siobhan Curham

Kommentera

