Tusenskönor – Kristina Ohlsson

TusenskönorKajsas snabba tankar: Andra boken i serien om Fredrika Bergman och hennes kollegor i utredningsgruppen.

Recension: I en lägenhet vid Odenplan hittas ett äldre par skjutna. Det verkar som om mannen har tagit livet av sin fru och därefter tagit sitt eget liv. Där finns till och med ett avskedsbrev där det står att han inte vill leva längre. Prästparet hade nyss fått reda på att deras dotter begått självmord och detta ses som en anledning till det hemska som hänt.

Samtidigt sitter Ali inlåst i en lägenhet. Han önskar sig ett liv i Sverige och istället för att betala människosmugglare dyra pengar så har han hittat någon som hjälper honom i utbyte mot ett antal tjänster.

Dessutom finns det en kvinna i Bangkok som börjar få det svårt att ta sig hem till Sverige. Sakta men säkert bryter någon illvillig typ ner hennes liv. Mail, telefon, pengar, hotell, pass är bara några av sakerna som hon blir av med. Men varför? Ja, det är upp till Fredrika Bergman, Alex Recht och resten av utredningsgruppen att ta reda på.

Det här var överlag en spännande bok men jag gillar ASKUNGAR lite mer. Jag har lite svårt för huvudpersonen Fredrika Bergman. Jag tycker hon verkar dryg och beter sig väldigt omoget för en kvinna i 35-års åldern som dessutom snart ska bli mamma. Och hela hennes förhållande med Spencer tycker jag är avskyvärt. Det kvittar vilka anledningar som någon har att stanna i ett förhållande. Gör klart innan man börjar på något nytt.

Det blir lite för mycket polissnack och utredningsdetaljer för min smak. Jag tror att jag har kommit ifrån deckargenren lite och tillsammans med min aversion mot överdetaljerade böcker är detta inte en jättebra kombination. Men jag tar mig igenom det endast tack vare spänningen.

I början av boken upplevde jag Bangkok-handlingen som onödig men ganska så snabbt så blev detta de kapitel som jag gillade mest. Dels för att jag aldrig läst om något liknande innan samt att kvinnan verkligen lever i en mardröm där nere. Nervkittlande är ordet man kan beskriva den delen med.

Slutet var faktiskt över förväntan. Jag upplevde inte det som snabbt ihopsnott på grund av att deadline närmar sig utan det fungerade faktiskt. Jag kommer definitivt att plocka upp del 3 i serien: ÄNGLAVAKTER. Dessutom är det kul att läsa författare som har samma ursprung som en själv, Kristianstad – denna pärla i nordöstra Skåne!

Rekommenderas för: Spänningssökare, Thailandsresenärer som redan kommit hem från sin semester, de som läst ASKUNGAR.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

 

12 reaktioner på ”Tusenskönor – Kristina Ohlsson

Kommentera

