Minirecensioner x4: YA, roman, relationsroman och en till YA

Love Letters to the deadLove Letters to the Dead – Ava Dellaira

Laurel får i skoluppgift att skriva ett brev till en avliden person. Hon väljer att skriva till Kurt Cobain då hennes avlidna syster gillade honom. Men sen lämnar hon inte in brevet utan fortsätter att skriva brev till flera döda kända personer till exempel Amy Winehouse och Judy Garland. Det är via breven som man får följa Laurel. Där berättar hon om hennes kärleksliv, familjerelationer och hennes sorg över att ha mist sin storasyster.

Texten på baksidan av boken och själva handlingen fick mig intresserad. Tyvärr är det platt fall när jag väl börjar läsa. Jag höll på med den här boken i många månader och till sist var jag igenom. Laurel är väldigt omogen. Hennes språk är underutvecklat. Ibland känns det som att läsa ens gamla dagböcker från mellanstadiet: ”Idag var det fiskburgare till lunch. Det var gott. Jag drack mjölk till. Sen lekte vi dunkagömme på rasten. Jag gömde mig i en buske.” Den här boken gav mig ingenting. Inte ens fakta om de olika döda kändisarna ville jag lära mig för det var inlagt i boken på ett dåligt sätt. Om man skriver ett brev till en kändis behöver man väl inte redogöra för vad den har gjort under alla sina år? Jag tror att de kommer ihåg det mesta…

Hela boken var ett irritationsmoment som nästan gör mig lite arg att jag inte gav upp den.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor

 

The Smart One – Jennifer CloseThe Smart One

Boken handlar om tre syskon: Martha, Claire och Max. Martha jobbar i klädaffär efter att ha råkat lite illa ut på sitt gamla jobb. Claire har nyss gjort slut med sin fästman och har satt sig själv i skuld. Max går på college och dejtar Cleo, hans väldigt snygga klasskamrat. Av olika anledningar är nu alla tre syskonen tvingade att flytta tillbaka till barndomshemmet. Mamma Weezy tycker detta är trevligt, till en början…

THE SMART ONE är en sån där bok som är trevlig att läsa men sen minns man inte så mycket av den en tid senare. Handlingen är skickligt uppbyggd och man får lite feelings för de tre syskonen och deras mamma. De har det inte så lätt nämligen.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor

 

Kärleken passerade här en gångKärleken passerade här en gång – Peo Bengtsson

Johanna vill skiljas och Samuels liv rasar samman. Via Samuels perspektiv får vi följa hur det gick till när de träffades tills dess de beslutade sig för att bryta upp.

Intressant att få läsa om en skilsmässa ur ett manligt perspektiv. Jag gillade KÄRLEKEN PASSERADE HÄR EN GÅNG men det är inte en bok jag kommer bära med mig. Kan dock tänka mig att läsa mer av Peo Bengtsson då hans sätt att skriva tilltalade mig väldigt mycket.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

 

Where She Went – Gayle FormanWhere She Went

Uppföljaren till IF YOU STAY. Mia kom in på Juilliard och ägnar sig nu helt åt musiken. Hon bröt helt banden med Adam som även han fastnade i musiken. Hans band gjorde succé och turnerar världen runt. Men så en kväll när Adam befinner sig i New York beslutar han sig för att besöka en konsert där Mia spelar. Sen tillbringar de en oförglömlig kväll tillsammans i vackra New York City.

IF YOU STAY var en annorlunda bok med ett intressant ämne. Här saknar jag något som gör det hela lite mer spännande. Mias och Adams relation är stark och gripande men jag kände mig inte tillräckligt investerad i karaktärerna för att bry mig helhjärtat. Det var ändå skönt att få ett avslut på serien och boken var väldigt lättläst.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

2 reaktioner på ”Minirecensioner x4: YA, roman, relationsroman och en till YA

Kommentera

