Stalker – Lars Kepler

StalkerKajsas snabba tankar: Efterlängtad uppföljare som kryper under skinnet på en.

Recension: En kvinna hittas mördad i sitt hem, knivhuggen. Polisen kopplar ihop en film på YouTube av kvinnan med mordet. Den är nämligen filmad utifrån hennes trädgård och det verkar vara mördaren som filmar. Ganska snart så dyker det upp en till film på YouTube. Med en annan kvinna…

Joona Linna är inte huvudutredare utan det är höggravida Margot. Tillsammans med hypnotisören Erik försöker de sätta stopp för seriemördaren som hela tiden lägger upp filmer på YouTube.

Jag längtade efter uppföljaren till Sandmannen väldigt mycket. Jurek Walter är en av de karaktärerna som satt mest skräck i mig och gjort mig paranoid. En väldigt lyckad bad guy helt enkelt. Hur är det egentligen med Jurek Walter, är han verkligen död? Ja, det nämns bara väldigt flyktigt i STALKER. Allt fokus ligger istället på den filmande seriemördaren.

Men det är bra. Det är filmiskt. Det är underhållande. Det är framförallt skrämmande. Jag anser mig inte vara speciellt lättskrämd när det kommer till böcker men jag kunde inte läsa STALKER när jag var ensam hemma. Passande nog skulle min äkta hälft åka på jobbresa mitt under min läsning. Jag sov med lampan tänd…

Författarna bakom pseudonymen Kepler är skickliga på att bygga upp spänning. Visst hade man sina misstankar om vem som var den skyldiga men inte förrän i slutet av boken fick jag så mycket på benen att jag var säker på min sak.

Saga Bauer var inte med så mycket hon heller. Ärligt talat tyckte jag det var lite skönt. Jag gillar inte riktigt henne. Joona Linna är med en liten bit han också. Han är så där övermänsklig och übersmart som han brukar. Hade han utrett Palmemordet så hade det varit löst för längesen…

Jag hoppas innerligt att det kommer en uppföljare för om jag tror rätt så är vi inte helt klara med Jurek Walter…

Rekommenderas för: De som läst de fyra första böckerna av Lars Kepler.

4,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 4,5

5 thoughts on “Stalker – Lars Kepler

  1. [Anna] januari 5, 2015 / 7:17 e m

    Åh vad jag vill läsa den här!!

    • ladywindermere83 januari 6, 2015 / 9:51 f m

      Rekommenderas varmt! Men läs den inte ensam i mörkret… 🙂

  2. Ellen januari 6, 2015 / 6:44 f m

    Jag tycker att Stalker är helt klart bäst hittills. Och jag tror som du att vi nog inte är helt klara med Jurek Walter 🙂

    • ladywindermere83 januari 6, 2015 / 9:53 f m

      Jag vill verkligen bli skrämd av denna obehagliga man igen. 🙂

Kommentera

