Minirecensioner x5: Novell, chic-lit, romaner x2 och en thriller

Innan allt har blommat utInnan allt har blommat ut – Inger Frimansson

En kort novell om två systrar som åker utomlands. Den ena har tagit sig en älskare och tänker på hur resan påverkar deras förhållande. Speciellt eftersom hon inte har berättat att hon åkt iväg.

Snabbläst och tyvärr inte speciellt minnesvärd. Stämningen den ger från solstolen är det jag mest tar med mig ifrån den här novellen. Det är dessutom det första jag läser av Inger Frimansson.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

 

Solviken – Annika EstassySolviken

Marie ärver ett gammalt hus ute i Roslagens skärgård. Hon hoppas på att hennes älskare ska lämna sin fru samtidigt som fyrtioårskrisen närmar sig. Inte långt från Marie befinner sig Ylva med sin dotter. Hon är ledsen och förbannad på sin exmake Niklas. Varför lämnade han henne, hon har ju inte gjort något fel!

Jag har läst CROISSANTS TILL FRUKOST av samma författare och gillade den väldigt mycket. SOLVIKEN var hennes debutbok och vissa av karaktärerna är med i båda böckerna. Jag gillar hennes andra bok lite bättre men SOLVIKEN var definitivt läsvärd. Estassy har känsla för relationer. Men Ylva skulle jag kunna dänga i något hårt. Hon verkar vara världens mest osympatiska människa.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor

 

Det hade regnat hela söndagenDet hade regnat hela söndagen – Philippe Delerm

Mr. Spitzweg är en ensam man. Han jobbar på posten i Paris och har sina rutiner. Som han håller stenhårt på. Tills han en dag träffar en kvinna.

DET HADE REGNAT HELA SÖNDAGEN är en kort och lågmäld roman. Huvudkaraktären hittar njutning i det lilla i livet. Något vi alla kanske borde ta till oss ibland när vi hela tiden vill ha mer och mer. Tyvärr var boken lite småtrist eller så måste jag bara träna lite mer på att vara som Mr. Spitzweg.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

Världens ände – Ali LewisVärldens ände

Danny är en ung kille som bor på en ranch mitt i Australiens öken. Han storebror Jonny dog i en hemsk olycka för några månader sen och hans syster Sissy är gravid men vägrar säga vem som är pappan till barnet. För att få lite hjälp i hushållet anställer familjen en engelsk backpacker vid namn Liz. Hon får Dannys syn på livet i rubbning.

Jag fick denna bok i en goodiebag på Bokmässan 2014. När jag nu gör lite research visade det sig att författaren vann ett pris för just den här boken som delades ut under samma mässa. I ärlighetens namn så var jag väldigt skeptisk till den här boken. Det berodde helt och hållet på omslaget vilket jag tycker är riktigt fult. Boken i sig är läsvärd men eftersom jag har lite svårt för saker och ting som utspelar sig i Australien blev den ingen favorit.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

MorgongåvanMorgongåvan – Susanne Boll

Jonas har bestämt sig. Hon ska bli hans. Till vilket pris som helst. Och då ska hon få den vackraste morgongåva man kan tänka sig. Nathalie vaknar upp en morgon i en lägenhet utan att veta hur hon hamnade där eller hur hon ska ta sig därifrån. Med en stor ring på fingret.

MORGONGÅVAN är en spännande debut av Boll. Tyvärr är den inte trovärdig överhuvudtaget. Allt faller på plats precis om pusselbitar och Jonas är en ganska endimensionell karaktär. Men som snabb läsning när man inte riktigt orkar engagera sig är den att rekommendera, t ex något för en dag i solstolen.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

En reaktion på ”Minirecensioner x5: Novell, chic-lit, romaner x2 och en thriller

Kommentera

