Årsrapport 2014

Då var det dags att summera ihop året 2014. Det blev många böcker lästa och jag klarade min läsutmaning på Goodreads med råge. Jag hade utmanat mig själv att läsa 125 böcker och det blev till slut närmare 140 stycken. Det har blivit en hel del recensioner på bloggen också, trots några längre uppehåll. 122 böcker närmare bestämt. Många bra men också alldeles för många dåliga. Kanske gav jag upp alldeles för få böcker, bara 5 stycken blev aldrig utlästa.

Språkvalet blev nästan femtio-femtio; 66 böcker på svenska och 56 stycken på engelska.  Flest författare som lästes kom från USA (61 stycken). 34 stycken kom från Sverige och på tredje plats kom brittiska författare (15 stycken). Jag tror att jag måste vidga mina vyer något 2015 så att inte USA dominerar så kraftigt.

2014 är ett år som jag är ganska glad över att det är förbi. På det personliga planet så har det hänt mycket. Året inleddes med en massa halsflusser i snabb takt. Efter detta höll stressen på jobbet på att fälla mig totalt. Sen fick pappa diagnosen Hodgkins lymfom, vilket är en sorts cancer i lymfsystemet. Hade jag inte haft böckerna i detta läget hade jag nog inte klarat av dessa ganska tuffa månader. Dessutom kom det en lång och välbehövlig semester också. Och byte av jobb… Och en vattenläcka i köket!

I september lämnade jag min gamla arbetsplats på folktandvården där jag trivdes väldigt bra för att vidareutveckla mig inom tandläkaryrket. Så hela hösten har inneburit plugg och pendling men det är så värt det för det är verkligen så roligt som jag trodde att det skulle bli. Jag har alltid tyckt det varit kul att studera men det är något extra när man får fördjupa sig i ett ämne som man själv har valt och är intresserad av.

Så kom vintern och de positiva beskedet att pappa inte verkar ha några cancerceller kvar i lymfvävnaden. Skadorna efter vattenläckan börjar nu ordna upp sig. Snickare intar köket och IKEA-leveranserna avlöser sig. Den 23 december är allt funktionsdugligt (förutom köksfläkten som vi köpte fel variant av). Nu är det bara ett badrum, en tvättstuga och all målning, kakling och tapetsering kvar.

Så jag börjar mitt 2015 med hopp och tillförsikt. Och förhoppningsvis en hel drös med böcker!

2014:s läsning – Sammanfattning i bilder

ÅRETS BÄSTA: Svårslagen vinnare då den gav så mycket mer än bara underhållande läsning. Detta är en bok som jag tycker bör hamna på läslistor i skolorna då det finns mycket att diskutera och ta lärdom av.

bast2014.jpg

ÅRETS SÄMSTA: ”Vinnaren” var svårslagen. Det var på vippen att jag gav upp boken vid flera tillfällen. Eller rev av mig allt mitt hår. Eller stampade sönder något av ren irritation.

samst2014.jpg

ÅRETS SVÅRASTE: Nu när jag sitter och tänker tillbaka på dessa fyra böcker så slog det mig att jag nog inte förstod någonting ur vinnarboken. Eller så var den inte så mycket att minnas. Konstig var den i varje fall…

svarast2014.jpg

ÅRETS ROLIGASTE: Humorn i denna grafiska romanserie är oslagbar och passar mig perfekt.

roligast2014.jpg

ÅRETS SNYGGASTE OMSLAG: Färgerna och motivet gör att detta omslag vinner denna kategori. Jag blir ressugen varje gång jag ser omslaget.

snyggastomslag2014.jpg

ÅRETS FULASTE OMSLAG: Tråkigt och oarbetat känns ”vinnaromslaget”. Och alldeles för rött…

fulastomslag2014.jpg

4 thoughts on “Årsrapport 2014

  1. Monika januari 2, 2015 / 10:35 f m

    Skönt att det mesta verkat ordna upp sig nu. Hoppas på ett fantastiskt 2015!

  2. bokdamen januari 2, 2015 / 12:04 e m

    Mycket skönt att höra att det går åt rätt håll och verkar ordna sig med det mesta. Hoppas att 2015 blir ett jättebra år!

Kommentera

