Enkät 2014 #12: Bok-till-film-taggen

Blev taggad av BookTwin att göra denna roliga tagg där filmer och böcker blandas. Passar ganska bra efter ett lite väl långt uppehåll från bloggandet.

Regler
Varje person som blivit taggad får 7 filmatiseringar baserade på böcker som man sedan ska sätta en passande GIF till baserat på vad man tycker om just den filmatiseringen. Filmerna kan vara sådana som är gamla, nya eller sådana som inte har blivit släppta ännu (bara fantasin och förmågan att googla sätter gränserna!).
Varje person som blivit taggad får sedan tagga 5 personer och ge dem 7 filmatiseringar.

De här filmerna/böckerna fick jag:

1. Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg – Har varken läst boken eller tänkt att se filmen när den kommer ut. Snälla, lyncha mig inte! 😉

goat roll

2. Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl – Har läst första delen, dock i mangaversionen. Filmen snabbspolade jag igenom. Den var inte direkt någon höjdare.

not impressed

3. Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper – Boken står oläst i bokhyllan. Dessutom hade jag ingen aning om att boken blivit filmatiserad.

nja

4. Svindlande höjder av Emily Brontë – Läste denna för väldigt längesen och har valt att inte se filmen. Tidsepoken och innehållet tilltalar mig inte tillräckligt för att vilja titta på det i två timmar.

nja 4

5. Carrie av Stephen King – Här jag både läst boken och sett två filmatiseringar. Den senare filmatisering som kom ut för inte så länge sen var helt ok men inget slår originalet. Som i sin tur inte slår boken. King knows his stuff!

omg

6. The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald – Här har jag bara sett filmen än så länge (den senaste filmatiseringen). Boken har stått länge i bokhyllan, tyvärr oläst. Men jag minns att jag gillade filmen. Hade inte så höga förväntningar dock. Men Leo kom och förgyllde min dag.

smile

7. Bridget Jones dagbok av Helen Fielding – Ännu en där jag läst både boken och sett filmen. Jag minns att jag gillade boken tills dess jag såg filmen. Efter det associerade jag allt med Bridget Jones till Renée Zellweger och jag tål verkligen inte henne som skådespelerska. Bara under tiden jag skriver det här så blir jag lite irriterad på hennes jobbiga leende och tillgjorda ansiktsuttryck.

angry

Jag taggar:

Misstänker att de flesta bloggare redan har gjort den här taggen så jag lämnar det öppet för vem som helst att göra taggen. Har ni redan gjort den kan ni ju alltid göra den igen. Filmerna är kanske inte desamma. Kommentera gärna om ni gör taggen. 🙂

De filmer jag valt är:

  1. Horn av Joe Hill
  2. Blodspår – Michael Connelly
  3. Frukost på Tiffanys – Truman Capote
  4. The Perks of Being a Wallflower – Stephen Chbosky
  5. Sarahs nyckel – Tatiana de Rosnay
  6. No Country for Old Men – Cormac McCarthy
  7. American Psycho – Bret Easton Ellis

Kommentera

