En smakebit på søndag: My True Love Gave To Me – Stephanie Perkins (edited by)

Smakebit på söndagEn vecka in i december, julen närmar sig med stormsteg och vi är helt utan kök. Helgen har gått åt till att montera lådor medan maken och svärfar har monterat ihop alla stommar. Förhoppningsvis är det klart snart.

Men mellan alla lådor kan man ju alltid passa på att läsa lite. Vad passar då inte bättre än noveller? Om julen? Och om kärlek? Boken MY TRUE LOVE GAVE TO ME som är sammanställd av Stephanie Perkins innehåller 12 noveller av olika författare, till exempel Rainbow Rowell, David Levithan, Gayle Forman och Jenny Han. Själva boken är väldigt fin med rosa på sidorna av bladen och turkost omslag.

Min smakbit kommer från den första novellen. Den är skriven av Rainbow Rowell.

My true love gave to meDec. 31, 2014, almost midnight

It was cold out on the patio, under the deck. Frigid. Dark.

Dark because Mags was outside at midnight, and dark because she was in the shadows.

This was the last place anyone would look for her – anyone, and especially Noel. She’d miss all the excitement.

Thank God. Mags should thought of this years ago. She leaned back against Alicias house and starting eating the Chex Mix she’d brought out with her. (Alicias mom made the best Chex Mix.)

Mags could hear the music playing inside, and then she couldn’t – and that was a good sign. It meant that the countdown was starting.

 

Klicka in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

19 reaktioner på ”En smakebit på søndag: My True Love Gave To Me – Stephanie Perkins (edited by)

  1. Hej Kajsa! Det är kul att följa din blogg och trots att våra smaker är så otroligt olika så uppskattar jag att läsa de genrer du bloggar om. När jag läste den bok av Lena Andersson, som du rekommenderade så var jag så arg! Jag tycker att huvudpersonerna hade de karaktärer som man verkligen inte vill sprida. Denna egocentriske man som leker med tjejer och tjejen som låter sig lekas. Jag är glad att jag läste den men kommer inte att se filmen av Roy Anderson om Pippin som satt på en gren…eftersom han berättade att folk han känner tycker att han är en kopia av Sture! Jag har sett fär många sådana män o de ska bort. Tack för tipset! Skönt att komma utanför sin ruta! En bok som överträffade mina förväntningar var ” Mormor hälsar o säger förlåt”. Tror inte du läst den så jag sammanfattar den: Mormor arbetade som läkare på många platser runt om i välden. Där olyckor slagit ner. Bla Tsunamin. Hon lät några av dessa överlevande komma hem o bo i det hyreshus hon ägde. De människorna var alla mycket speciella oc hade olika störningar. Dessa individer omvandlade mormor till sagofigurer hemma i garderoben för sitt älskade barnbarn Elsa. Denna saga/verklighet som utspelar sig är skriven på ett mycket finurligt sätt och språkmässigt så fin att läsa. När mormor dör leder olika vägar Elsa till brev som hon skall ge till de personer som breven är adresserade till. I breven hälsar mormor och säger Förlåt! Mest för att hon svikit de sina där hemma och vill säga att hon ständigt hade dåligt samvete men valde sin väg, kunde inte annat. Kul bok eftersom den var så bra! jag hade förväntat mig en platt historia utan djup o dalar. Den får 4/5 Lena poäng. Börjat just nu med Svante Pääbos bok om Neandertalmänniskan. Svår, svårare, svårast….ja så skulle jag vilja säga om den. Men Svante bor i närheten sommartid så jag skall se till att prata med honom om verket. Jag vet inte om detta når dig men det kändes så långt att skriva ett sms. Har just köpt Ken Follets böcker o ska ta med till Umeå när jag åker dit en-två månader i januari. Kanske vi kan äta en lunch? Om du är kvar? Kram Lena Date: Sun, 7 Dec 2014 16:36:12 +0000 To: lena_grollmuss@hotmail.com

Kommentera

