4x minirecensioner: Thriller, historisk deckare, YA och en liten komedi

The Killer Inside MeThe Killer Inside Me – Jim Thompson

Noir. Det är ett bra ord att sammanfatta den här boken med. Vicesheriffen Lou Ford har ett problem som han försöker mota bort. Han är en mördare. I ett skitigt, svart och svettigt Texas får vi följa hur Lou försöker undkomma sina kollegors jakt på seriemördaren i stan.

Det här är en klassiker i dess genre och boken har blivit film. Jag har inte sett den och är faktiskt inte så sugen heller. Jag tyckte boken var lite trist och Lou var en dryg människa, alldeles för självgod.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

The Paris Enigma

The Paris Enigma – Pablo de Santis

Sigmundo Salvatrio är en ung man som fascineras av gåtor. Han söker anställning hos en känd privatdetektiv i sitt hemland Argentina. Det dröjer inte länge förrän han får åka till världsutställningen i Paris för att möta världens tolv främsta detektiver. Men någon vill att de ska bli färre och, vips, är de bara elva…

Inledningsvis imponerade den här boken väldigt mycket på mig. Jag slöts in i tänket bland detektiverna och miljön i 1889 års Paris var trevliga. Men det blir inte så mycket mer, snarare mindre. Boken blir tjatig och miljöbeskrivningarna hakar efter. Enda anledningen till att jag läste ut den var för att vem som var den skyldige.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

WonderlandWonderland – Joanna Nadin

En ung tjej vid namn Jude återser sin kompis från förr, Stella. Stella är den där coola tjejen som alla vill vara med och Jude får sin chans förändra sin image som klassens grå mus.

Jag fick den här boken (med ett annat omslag) av Cinnamon Books i mitt bokvänspaket – Tack! Det var trevlig läsning, tyvärr inte så mycket mer. Det är andra boken jag läste av Joanna Nadin. Den andra var mer av en komedi medan denna verkligen är nattsvart. Men till sist kanske man ändå skymtar lite ljus…

Betyg: 2.5/5 Kajsa Ankor

En liten smula underbar

En liten smula underbar – Dawn French

En rolig familjehistoria där mamman är orsaken till allt ont – enligt tonårsdottern. Sonen är övertygad att han är Oscar Wildes reinkarnation. Pappan är bara pappa.

Jag är lite förtjust i Dawn French är man ser henne på TV. Hon brukar vara väldigt rolig. I EN LITEN SMULA UNDERBAR är hon ganska rolig, men hon kan bättre. Det är i vilket fall som helst en solid familjekomedi som passar när man vill läsa något uppiggande.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor

One thought on “4x minirecensioner: Thriller, historisk deckare, YA och en liten komedi

Kommentera

